AKA MONITOR – www.akamonitor.cz vzdělávací a zpravodajský portál doc. A.
Katolického
-------------------------------------------------------------------------------------
RECENZE / KONSPEKT knihy
Špičková prezentace
Jak zaujmout a přesvědčit
posluchače
TIMOTHYJ.KOEGEL
Computer
Press, a. s., 2009.
Vložte si do internetového vyhledávače anglickou frázi „public speaking“ (mluvení na veřejnosti) a výsledkem bude
84 300 000 odkazů. Nezvládneme je projít. Za chvilku nám budou
připadat všechny stejné. V této knize nacházíme návod, který prezentace
navždy zbaví záhad a nás utrpení.
Kniha „Špičková prezentace“ nám nabízí základní dovednosti, techniky a
strategie nezbytné k tomu, abychom dokázali výjimečným způsobem prezentovat
sami sebe a svoje nápady. A to kdekoliv a jakémukoliv publiku. Obsah knihy je
stručný a zaměřený pouze na základní informace, což umožňuje použít ji jako
rychlého rádce. Kniha připomíná spíše prezentaci než učebnici. Obsahuje
příběhy, příklady, výstižná tvrzení, cvičení, sledování interpretace, stránky
na poznámky a procvičovací tabulky.
Naučit se skvěle prezentovat – to je nesnadný úkol. Musíme si toho tolik pamatovat.
Říci všechno. Pohybovat se. Mluvit nahlas. Dívat se do publika. Nedat najevo nervozitu.
Při odchodu z porady si sami sobe často klademe otázky: „Zaujal jsem je?
Bylo to dostatečně jasné? Ten člověk v první radě spal, nebo se modlil,
abych už skončil?“
Někdo
může namítnout, že pokud jde o schopnost prezentovat, tak „buďto v sobe máme,
nebo ne“. Autor má za sebou dvě desítky let v pozici školitele
v tomto oboru a naprosto upřímně prohlašuje, že s tímto tvrzením
nesouhlasí. Setkal se se spoustou lidí, kteří se během času v prezentačních
dovednostech velmi zdokonalili.
Autor si při psaní této knihy postavil následující jasné a přímočaré cíle:
a) Předložit
osvědčený návod, který nám umožní komunikovat na špičkové úrovní, na jakémkoliv
místě, před jakýmkoliv publikem.
b) Podělit
se o praktické metody, díky nimž rozvineme dovednosti odolávající i velkému
stresu.
c) Posloužit
jako osobní diář, kam budeme zaznamenávat svoje pokroky.
OBSAH – názvy kapitol
Autor nejprve umění
prezentovat rozložil do několika skupin různých dovedností. Poté nás učí, jak
jednotlivé dovednosti mistrovsky zvládnout
1. Špičková prezentace
2. Není důležité, kde začnete, ale kde skončíte
3 Prezentujte,
abyste zvítězili, nebo se připravili na porážku.
4. Příprava:
Vytvořte strukturu svého sdělení
5. Zanícení
6. Poutavá
prezentace: Abyste si získali jejich respekt, musíte s nimi nejprve
navázat kontakt
7. Přirozenost
8. Poznejte
svoje publikum
9. Praxe
10. Do
střehu: Začínají otázky a odpovědi
11. Využijte
trému k vytvoření pozitivních výsledků
12. Představení
je velmi důležité.
13. Nespokojte
se s průměrem, můžete-li být výjimeční.
Podrobný obsah knihy najdete na www.cpress.cz
Vybraná dílčí témata
Jak
z obyčejné prezentace udělat výjimečnou prezentaci?
Nesnižujte
svůj potenciál prezentačních dovedností.
Nepodceňujte
účinek svého sdělení…
Názorná
ukázka trestu za průměrnost.
Pět
nezbytných částí každé prezentace
Fak
jim „říci, co se jím chystáte říci“
Jak jim
„říci, co jste jim právě řekli“
Pokud
nebudete vypadat připraveně, budou si myslet, že vám na nich nezáleží
Síla
neverbální komunikace
Postoje
řečníků a signály, které tím vysílají
Prezentace od řečnického pultu
Pět tipů,
jak vypadat uvolněně, důvěryhodně a profesionálně
Pět
efektivních způsobů, jak si osvojit vhodná gesta
Cvičte při
každé příležitosti.
Dynamika
hlasu
Modulace
hlasu.
Rychlost /
tempo / dynamika
Pravidla
pro vytvoření vztahu s publikem
Několik tipů,
jak poznat svoje publikum
Získejte
čas, abyste si mohli srovnat myšlenky
Prezentování
jako hra nervů.
Od nervozity
k pozitivní energii
Techniky
pro kontrolu strachu
Autor ve své knize opakovaně zdůrazňuje:
„získat lze nejvíce praxí“.
Struktura knihy a autorem zvolený přístup tomu plně odpovídá.
Cituji: „Zdokonalí
se jen ti, kdo cvičí. Kdo neprocvičuje, nezlepší se. Prezentační dovednosti se musí
stát vaší druhou přirozeností. Praxe je nejdůležitější součástí zdokonalovacího
procesu. Pokud se prezentační dovednosti stanou vaší druhou přirozeností,
nezklamou vás ani pod tlakem. V každodenním životě existují stovky
příležitostí, jak uplatnit dovednosti uvedené v této knize. Ale musíte
chtít. Většina lidí necvičí vůbec. Kdyby nabyté vědomosti chtěli procvičovat,
mohli by je využít při podávání nabídek, přijímacích pohovorech, předvádění
prezentací nebo předkládání různých návrhů nadřízeným. Není nutné cvičit jen „naživo“ nebo v situacích, kdy to je hop nebo trop.
Běžný život je skvělou příležitostí k procvičování, protože si přirozené
vytvoříte potřebné návyky a chyby vás nepřijdou moc drahá V této knize
budu klást důraz na dovednosti určené k dennímu procvičování. Budete
překvapeni, jak pohodlné a snadné může takové procvičování být.“
Podle
autora ovládnout umění prezentovat znamená být:
- Připravený
(angl. Organized)
- Zanícený
(angl. Passionate)
- Okouzlující
(angl. Enqaqing)
- Přirozený
(angl. Natural)
- Rozumět
svému publiku
Myšlenky
Anotaci a detailní obsah najdete na webu CPressu. Autorův přístup k tématu nejlépe
vyjadřují následující myšlenky:
- “Dokonalé provedení
prezentace vám vítězství nezaručí, ale nikdy byste neměli prohrát proto, že
byla méně než špičková.“
- „Pokaždé,
když otevřete ústa na veřejnosti, stává se z vás řečník. „
- „Sílu
mluveného slova může výrazně ovlivnit způsob, jakým je vyřčeno.“
- „Jestliže
máte pocit, že tyto dovednosti nejsou důležité, držte si palce, aby si totéž
mysleli i vaši konkurenti. „
- „Ztráty
způsobené průměrnou prezentací jsou stejné jako zisky dosazené aix.y špiclové prezentaci. „
- „Musí
být krátké. Musí být cílené. Musí být relevantní. „
- “Když lidem řeknete, co mají slyšet, zvýšíte pravděpodobnost, že to uslyší.“
- „Prezentaci
může zabít i půlminutové přerušení. „
- „První
dojem přetrvává. „
- „Atmosféra
prezentace je dána ještě před jejím začátkem.“
- „Nezakládejte
prezentaci pouze na gestech. Používejte je iako
nástroje, které mají publiku pomoci porozumět a zapamatovat si vaše sdělení. „
- „Vestoje
jsme mnohem přesvědčivější než vsedě.“
- „Změňte
dynamiku místnosti. Vstaňte. „
- „Pozorováním
řeči těla nezjistíme, co přesně si člověk myslí, jakou má momentálně náladu
nebo co ho zajímá. Můžeme ale zachytit cenné signály, podle kterých poznáme,
jak se cítí.“
- „Publikum,
které očekává, že se bude moci zapojit, je mnohem pozornější než posluchači,
kteří něco podobného neočekávají. „
- „S publikem
se nejsnáze spojíte tak. Že dáte najevo svoje porozumění pro jeho obor,
problémy a zájmy. „
- „Zlepší
se ti, kdo procvičují. Kdo necvičí, ten se nezlepší. „
- „Důvěryhodnost
prezentace stojí a padá během O&O. „
- „Malé
chyby nebo uklouznutí si vaše publikum pravděpodobně ani nevšimne.“
Zúčastnili jste se v poslední době nějakých prezentací? Kolik z nich
byste mohli označit za vynikající, mimořádné, skvělé, úžasné nebo pozoruhodné?
A o kolika z nich byste mohli říct, že byly průměrné, běžné, obyčejné,
nezajímavé nebo všední? Pokud jde o styl prezentování, psychické rozpoložení a
odbornost, nenajdeme dva lidi, kteří by na tom byli stejně. Každý člověk a
každá prezentace jsou unikátní. Kniha Špičková prezentace neslouží k tomu,
aby nás donutila používat předem navolený styl. Jejím cílem je doplnit a
posílit náš současný styl a pomoci dosáhnout záplavy výhod plynoucích
z rozvíjení výjimečných prezentačních dovedností.
Dosažené výhody získané aktivním studiem knihy mohou ovlivnit každou stránku
našeho života. Úroveň naší schopnosti prezentovat může ovlivnit náš příjem i
profesní postup. Může se odrazit v osobních vztazích a schopnosti vést a
přesvědčit druhé. Může ovlivnit výběr povolání i dosaženou reputaci.
Autor nás v knize vyzývá:
“Zapamatujte si, prosím, tři věci:
l.
Nespokojte se s průměrem, můžete-li být výjimeční.
2. Každý
kontakt se počítá. Každý rozhovor se počítá. Každá prezentace se počítá.
3.
Cvičení dělá mistra. Kdo necvičí, nezdokonalí se.
Jakmile
jednou dosáhnete výjimečné úrovně, již nikdy se nespokojíte s průměrem.“
Recenzi/konspekt uzavírám citací slov autora uvedených v závěru knihy:
“Aby vaše prezentace byly výjimečné, musíte neustále překonávat očekávání
publika. Berté tuto knihu do ruky co nejčastěji,
zvláště před důležitými prezentacemi, stejně jako vás školitel provází
obtížnými situacemi. „
Autor nepovažuje osvojení prezentační dovednosti za úkol, ale za cestu. Věří,
že s jeho knihou to pro nás bude cesta zábavná, povzbuzující a užitečná. Za
sebe mohu po prostudování knihy upřímně prohlásit, že tomu tak skutečně je.
Několik slov o autorovi
Timothy
Koegel pracuje již více než dvacet let jako
konzultant pro prezentace a kontakt.. s médii. Mezi jeho klienty patří
společnosti ze skupiny Fortuně 500 (seznam 500 největších průmyslových
společností ve Spojených státech, vydávaný obchodním časopisem Fortuně),
asociace, obchodní školy, politické strany, začínající technologické společnosti
a také vůdčí osobnosti z obchodu a managementu. Je zakladatelem akademie
s názvem The Presentation Academy.
Recenze byla vypracována pro portál www.akamonitor.cz
Rozcestník
původních recenzí najdete na adrese:
http://ebooks.akamonitor.cz/recenze/
23.3.2009 doc.aka@akamonitor.cz
doc. Arnošt Katolický