Kniha „Light-Science & Magic“ ( v roce 2007 vyšla
již v 3. vydání ), je dnes již klasickou knihou o
fotografickém světle. První vydání vyšlo v roce
1990. V roce 1990 to byla první fotografická
kniha, která se dostatečně zabývala tím, jak se
chová odražené světlo a jak ovlivní odraz
materiál, ze kterého je zhotovena předloha. Druhé,
které vyšlo v roce 1997, obsahovalo velký podíl
technických informací, sice částečně zastaralo,
ale zásady uvedené v Light-Science & Magic jsou
v současné době právě tak aktuální, jako byly v
době vytištění prvního vydání knihy. Co se bude
měnit neustále, jsou způsoby fotografického
svícení. Light-Science & Magic však není založena
na módních trendech svícení, nýbrž na chování
světla a jeho základy se nezmění, dokud se nezmění
fyzikální zákony. Na úspěchu 3. vydání se
významnou měrou podílí světově proslulý fotograf
Steven Binder, jehož úkolem bylo vnést do celého
projektu nový vítr.
Portál Zoner Pressu (
www.zonerpress.cz ) poskytuje o knize velmi
podrobné informace. Patří k nim detailní obsah
knihy,
26 stran ukázek
a velmi výstižná anotace. Moje recenze může být
pomůckou pro ty potenciální zájemce o knihu, kteří
nemají dost času na stahování, rozbalování a
prohlížení ukázek. Místo toho, abych opisoval
obsah knihy a knihu obecně chválil, rozhodl jsem
se zájemcům o knihu
přiblížit nejcennější myšlenky autorů.
Ve snaze o co nevěrnější prezentaci knihy, volím
pro recenzi
kombinaci vlastního hodnotícího textu s volnou citací
vybraných částí knihy.
Světlo je základem fotografie a práce s ním je
uměním každého fotografa.
Vhodné světelné podmínky můžete, při trošce
štěstí, nalézt, nebo si je musíte sami vytvořit.
Poznání světla a jeho chování v různých
podmínkách, není snadné. Autoři si předsevzali, že
nás to naučí.
Na 300 stranách srozumitelného textu, uspořádaného
do 10-ti kapitol, doplněného o spoustu dobře
volených grafů, nákresů, schémat a tabulek a
zejména za pomocí ukázek a příkladů, nám kniha
pomůže pochopit vlastnosti a efekty světla a naučí
nás s nimi pracovat.
Na webu je k dispozici detailní obsah knihy. Proto
uvádí pouze
seznam kapitol:
Kapitola 1 - Jak zvládnout světlo
Kapitola 2 - Světlo, základní surovina fotografie
Kapitola 3 - Práce s odrazem světla a skupina úhlů
odrazu
Kapitola 4 - Objevení povrchu
Kapitola 5 - Objevení tvaru a kontury
Kapitola 6 - Kov
Kapitola 7 - Případ mizejícího skla
Kapitola 8 - Světelná výzbroj
Kapitola 9 - Extrémy
Kapitola 10 - Světlo na cestách
Název první kapitoly je: „Světlo,
základní surovina fotografie“.
Je to
nejteoretičtější
kapitola této knihy. A také
nejdůležitější,
protože tvoří základ pro všechny příští kapitoly.
Perfektní zobrazeni fotografovaného předmětu
vyžaduje více než "jen" správné zaostření a přesné
stanovení expozice.
Předmět a světlo mají vzájemný vztah.
Na dobré fotografii je vhodné světlo pro daný
předmět a vhodný předmět pro dané světlo. Každé
rozhodnutí, které fotograf udělá, bude
pravděpodobně správné, když bude vycházet
z pochopení a vědomí toho, jak předmět a světlo
dohromady tvoří obraz.
V jednotlivých kapitolách
se čtenář naučí správně nasvítit:
- plošné předlohy i prostorové předměty
- rozdílné povrchy a materiály
- skleněné, lesklé i kovové objekty
- různé druhy tekutin
- portrét a postavu v ateliéru i přirozeném
prostředí
- i náročné věci typu „bílá na bílé“ či „černá na
černé“ atd.
Autoři této knihy si postavili za
cíl naučit nás především kontrolovat světlo.
Doporučované fotografické svícení je voleno tak,
abychom se mohli v maximální míře vyhnout úpravám
v počítači. Kniha obsahuje nespočet návodů a rad.
Autoři při tom vyzývají čtenáře knihy, aby uvedené
příklady
pochopili, ale nekopírovali , aby pracovali
se světlem podle vlastních představ.
Co předpokládají autoři jako
podmínky pro práci s touto knihou?
Předpokládají znalost základů fotografie.
Schopnost stanovit rozumnou expozici, alespoň tak,
abychom správné expozice dosáhli v rámci
expozičního bracketingu. Chce to rozumět
problematice hloubky ostrosti a ovládat mechanické
funkce fotoaparátu. To je vše. Ale pro jistotu nám
autoři doporučují: „mějte po ruce knihu se základy
fotografie, když budete číst tu naši.“
Většina fotografů má
dostatečné vybavení
pro solidní zvládnuvších zadání v této knize. I
když nemáte vůbec žádné ateliérové vybavení, jste
schopni úkol zvládnout. Nedostatečné vybavení není
nepřekonatelnou překážkou. Můžete ho zdolat
tvůrčím myšlením.
Autoři čtenáře vyzývají: „Berte
tuto knihu jako vzájemnou diskusi,
ne jako učebnici. Ať s větším nebo menším
úspěchem, musíte tvořit své vlastní obrázky, které
ukáží váš vlastní pohled na skutečnost.“ Pokud
zvládnete základní pravidla, najdete i mnoho
dalších variant, jak stejný model, jaký byl použit
v knize, osvítit způsobem, který je vám vlastní.
Fotografie je zacházeni se světlem. Vůbec
není důležité, jestli nakládání se světlem slouží
uměleckým nebo technickým účelům.
Světlo je jazykem fotografie. Práce se světlem
má, podobně jako všechny jazyky, svou mluvnici a
slovník. Autoři považují světlo za hlavní součást
kvalitní přípravy na fotografování: „ o co více
vykonáte svou hlavou, o to méně práce budou mít
vaše ruce. Pochopení základních zákonitostí umožní
rozhodnout, jaké světelné zdroje použijeme a jak
je rozmístíme. To je základ. Ostatní je už jen
jemné vyladění“.
V knize jsou ukázány
příklady předmětů, které vyžadují využití poznatků
o všech druzích odrazu světla.
Je zdůrazněno, že ten nejlepší způsob svícení pro
jeden povrch může být tím nejhorším způsobem pro
povrch jiný. A když tyto dva povrchy máme na
jednom obraze, stává se naše práce ještě těžší.
Před konečným nasvícením obrazu musíme rozhodnout,
co je na něm důležité. Každý druh nasvícení je
dobrý pro jeden typ povrchu a špatný pro ten
druhý. Jenže oba povrchy mohou být stejně
důležité. To nám významně komplikuje život.
Naštěstí existuje řada dostupných řešení, které
autoři v knize přibližují.
Fotografické svícení je více než jen světlo.
Svícení je vztah mezi světlem, fotografovaným
předmětem a divákem.
Jestli chceme říci něco o svícení, musíme začít u
fotografovaného předmětu. Základními pravidly
svícení pro fotografa jsou ta, která určují,
jak se bude světlo chovat.
Je jich velmi málo, dají se snadno pochopit a jsou
pro fotografa velkým přínosem. Klíčová pravidla
jsou probrána v kapitolách 2 a 3 jako nástroje,
které jsou používány pro všechny ostatní části
knihy při práci s nejrůznějšími objekty. Autoři
v knize uvádějí tato:
1. Stanovení účinné velikosti světelného zdroje,
2. Druh odrazu světla
3. Úhlová výseč odrazů světla.
Uvedená pravidla jsou nadčasová, jsou dána
fyzikálními zákony a nemají nic společného se
slohy, vkusem či módou.
Jeden ze základních poznatků knihy
je podle autorů to, že světlo se chová pořád jako
světlo a „ani modlitba ani uskok ho nedonutí, aby
se chovalo jinak. Rádi říkáme, že řídíme světlo,
ale my s ním často jenom spolupracujeme a ono si
dělá, co chce. To platí pro každé světlo, to
v ateliéru i to venku.“ Dobré svícení je klíčové
zejména pro portrétní fotografii. Póza, lokace,
vztahy, úhel pohledu fotoaparátu (a seznam by mohl
pokračovat) jsou všechny důležité. Ale světlo
znamená ještě více. Můžeme udělat všechno ostatní
perfektně, ale když budeme mít špatné světlo, bude
i fotografie špatná.
Velkou pozornost věnují autoři odrazu světla.
Odraz je světlo, které zasáhlo povrch předmětu a
odrazilo se zpět. Tři základní vlastnosti
světelného zdroje jsou jeho jas, barva a kontrast.
Většina příkladů uváděných v knize je z ateliéru,
Je to z toho důvodu, že je snazší naaranžovat
předváděné svíceni jasně a bez rušivých vlivů.
Takto získané základní poznatky lze pak použít pro
jakýkoli druh fotografie.
Vliv na svícení má podle autorů knihy nejen
světlo, ale hlavně
fotografovaný předmět,
který může
světlo propustit, pohltit nebo odrazit.
Ze tří způsobů, kterými může předmět ovlivnit
světlo, je odraz ten nejviditelnější. Fotografické
svícení je proto zejména cvičením v práci
s odrazem. Pochopení a ovládnutí odrazu pro
fotografické potřeby, to je správné svícení.
Světlo se může odrážet od předmětu rozptýleným
odrazem, přímým odrazem nebo odleskem.
Intenzita světla od odrazné desky závisí na mnoha
faktorech,
včetně následujících:
- Vzdálenost odrazné desky od modelu.
- Úhel nastavení odrazné desky.
- Povrch odrazné desky.
- Barevné odrazné desky.
Nejlepší způsob svícení určují vlastnosti
fotografovaného předmětu.
Autoři zdůrazňují poznatek, podle kterého existuje
asi půl tuctu typických předmětů, které čekají na
každého fotografa na jeho cestě při výuce práce se
světlem. Tyto předměty fotografa naučí základům, a
potom už může nasvítit cokoli.
Kov je jedním z těchto typických předmětů.
Kov je předvídatelný, hraje podle pravidel.
Postupy, které autoři uvedli pro kovové předměty,
se dají použít všude tam, kde je primy odraz
světla důležitý. Jednu celou kapitolu věnují
autoři
práci se sklem
a to proto, že celé generace fotografů považují
sklo za klasický materiál, který nás učí vidět
světlo. V této kapitole probírají autoři základní
pravidla, problémy a některá jednoduchá řešení
hlavních potíží, které před fotografa sklo staví.
Téměř všechny odrazy tvořené sklem jsou, stejně
jako tomu bylo u kovu,
přímé odrazy.
Na rozdíl od kovů jsou však přímé odrazy od skla
téměř vždycky polarizované.
Fotografové v ateliéru úzkostlivě dbají na
barevnou teplotu jejich světel.
Autoři si kladou otázku: proč je barva světla
důležitá? Při práci s různými zdroji světla se
můžeme dostat do dvou základních situací. První
z nich nastane, když fotografujeme s nesourodou
směsí světel, a druhá při fotografování se
sourodou směsí barev světelných zdrojů. Práce
s různě smíchanými světly v sobě skrývá odlišné
úkoly, které vyžadují různá řešeni. Jak smíchané,
tak nesmíchané světlo se vyskytují často, a tak je
důležité, abychom si s nimi dokázali poradit.
Dobré snímky vyžadují víc než jen dobré svícení.
Autoři nám radí: „i když máme třeba méně možností,
jak řídit náš model a světlo, může vše vynahradit
rychlost a spontánnost. Úspěch fotografie závisí
na schopnosti zaznamenat ten klíčový okamžik a ne
ten těsně po něm.“
Existuje jedna část knihy, kterou mezi ukázkami na
portálu vydavatele neuvidíte – jsou to
informace uvedené v oknech vložených do textu.
Vzhledem k tomu, že dobře doplňují základní
textovou část, uvádím jejich seznam:
- Kontrast fotografie
- Zmatek v rozptýlení
- Zrcadlový odraz a zrcadlové světlo
- Zvýšení polarizace odrazů světla
- Užití filtrů polarizujících světlo
- Ovlivňují objektivy perspektivní zkreslení?
- Odstranění odlesků
- Pozor na namodralá jasná místa
- Druhy osvětlovacího vybavení
Náladu fotografie
považují autoři za jedno z témat, která jsou
natolik osobní, že se o nich těžko mluví a ještě
obtížněji se kvantifikují. Aby fotografové
zabránili zmatení pojmů u lidí s různými
představami a názory,
nemluví o náladě fotografie, ale o jejím tónu.
Světlo a způsob svícení může být nejdůležitější
proměnnou, ale
podstatné rysy modelu nebo stanovení expozičních hodnot mají také
výrazný vliv na tón fotografie.
Velikost světla (spolu s ostatními doporučeními,
která zahrnuli autoři do své knihy)
nejsou jen technickým rozhodnutím. Někdy se jedná
o umění:
jak chce autor snímku ukázat svůj model? Jindy
jsou to
otázky politické:
komu se má tato fotografie líbit? Vždycky to je
spise o rozhodnutí fotografa, než o dodržování
nějakých pravidel.
Práce se světlem, představuje základy, které by se
měl naučit každý fotograf, není to však seznam
pravidel, která každý fotograf musí dodržovat. V
této knize upírají autoři pozornost hlavně na
práci se světlem a nevěnují se příliš podrobné
fotografickým základům.
Výjimkou jsou:
charakteristická křivka a histogram.
Když se naučíme číst histogramy a rozluštíme
informace, které vám dávají, zjistíme, že se jedná
o mimořádně užitečnou věc. V současném světě je
porozumění histogramu natolik důležité, že se bez
něj žádný fotograf neobejde.
Křivky
patří k nástrojům dodatečných úprav fotografií.
Jsou zcela jiné než histogramy, ale
přináší velmi podobné informace.
Možnost práce s mnoha body dělá z křivek velmi
účinný nastroj, jak upravit snímek.
Kniha je psána srozumitelným jazykem. Sled kapitol
je logický a vede čtenáře od teoretických poznatků
k praktickým dovednostem. Kniha je opatřena mnoha
schématy, obrázky a tabulkami. Všechny jsou velmi
výmluvná, ale cvičení, která autoři v knize
nabízejí, jsou nejdůležitější cestou k poznání.
Pro koho může být kniha přínosem?
Knihu lze pročíst, prostudovat, nebo využít
k vlastním experimentům. Zvídavý
laik
knihu pročte, obsah knihy mu rozšíří obzory a
pokud sáhne následně po fotoaparátu, uvědomí si
řadu věcí.
Fanda
fotografování knihu prostuduje, zamyslí se nad
radami a doporučeními, aby je následně uplatnil
při amatérském fotografování.
Profesionálního
fotografa zaujmou vybrané pasáže knihy, které
souvisí s aktuálními situacemi a s problémy,
s kterými se setkává. Odzkouší si vybrané
příklady. Vzhledem k tomu, že autoři probírají
téma systematicky a pokrývají ho zatím nejúplněji
ve srovnání s dalšími dostupnými zdroji, poslouží
kniha k uspořádání vlastních a získaných poznatků
do uceleného know-how.
Můj dojem,
který jsem získal už po prvním prolistování knihy:
je to přesně to, co jsme v knižní nabídce až dosud
postrádali.
Vše nasvědčuje tomu, že si tato krásně provedená
kniha, která je překladem 3. vydání klasické knihy
"Light-Science & Nagic", najde brzo místo v
knihovně každého fotografa, který to s focením
myslí vážně.
Když se laik začte do knihy a uvědomí si množství
a význam prezentovaných informací souvisejících se
světlem a se svícením, může ho napadnout, jak je
vůbec možné, že fotoaparát, často i s minimální
pomocí fotografa, dokáže přinést přijatelné
fotografie. Cesta k opravdu úspěšných snímkům,
splňujícím obecně přijatá všestranná kriteria
kvality, nepochybně vede přes pečlivé studium
základních pravidel, přes maximální nasazení
tvůrčího potenciálu a v neposlední řadě přes
vytrvalé experimentování. Na konci první kapitoly
je krátká - povzbudivá věta:
"Učte se světlu a dovednostem. Kouzlo přijde
samo".
Za nejdůležitější sděleni hodnocené knihy považují
autoři následující sdělení: „Každý způsob užitý
na správném místě ve správný čas je dobrý“. Podle
autorů neexistuje
„správný“ způsob svícení,
stejně jako neexistuje jediný „správný“
fotoaparát
pro použití.
Dobří fotografové mají v zásobě nápady a postupy
jak jich dosáhnout.
A
ze zásoby čerpají ve správný okamžik.
Na závěr ocituji
závěrečné poselství autorů knihy:
„Nebude nám vadit, když nikdy nic nenasvítíte
přesně tím způsobem, který jsme zde popsali, ale
chceme, abyste měli po ruce zásobu našich nápadů
k libovolnému použití. Poslužte si.“
Doc.
Ing. Arnošt Katolický, CSc.
Doc.aka@akamonitor.cz
16. října 2007.
|