"SCRAPBOOK"
fotoalba a dárky
Blanka Dudašková a kolektiv

Autorský kolektiv:

Blanka Dudašková, Dáša Vaňková, Eva Krůčková, Veronika Vozdecká, Jitka Luběnová. Petra Alexová, Jitka Kozubková, Jitka Dušáková a Iveta Pavlasová.
Copyright © 2010 ZONER software, a.s.

Při psaní recenzí se obyčejně vyskytuje problém, jak v recenzi několikaset-stránkových knih stručně vystihnout nejen myšlenky, ale i přístup autorů  V případě knihy „Scrapbook“, která má pouhých  155 stran se to ukázalo ještě těžší. Důvody tohoto tvrzení shrnuji v závěru recenze.

Publikace si klade za cíl uvést čtenáře do scrapbooku – objasnit pojmy a techniky, vysvětlit neznámá slova, pomoci mu při scrapbookových nákupech. Nabízí rady jak uskladnit materiál, jak si uspořádat pracovní místo, jak si rozplánovat album. Obsahuje návody a zkušenosti s mnoha různými technikami. Nechybí stránky „krok za krokem“, podle  kterých si může čtenář  vyzkoušet vlastní tvorbu. Rozsáhlou galerii stránek nabízejí autorky pro inspiraci a nové nápady.

Obsah uvedený v knize je velmi podrobný. Webové stránky knihy na portálu Zonerpressu
obsahuje vhodně zvolené ukázky kapitol. Uvedu proto alespoň názvy kapitol:
- CO JE VLASTNĚ SCRAPBOOK
- VÝKLADOVÝ SLOVNÍK
- NAKUPUJEME
- PRACOVNÍ PROSTOR A UKLÁDÁNÍ MATERIÁLU
- ZAČÍNÁME
- POSTUPY _ KROK ZA KROKEM l
- ZÁVĚR
- ADRESÁŘ
Ale rovnou říkám, že jakýkoliv obsah nemůže plně přiblížit nejen všechno to, co se v knize dozvíte, ale tím spíš to co prožijete při listování tak zajímavou knížkou s plnobarevnými ilustracemi, jako je publikace Scrapbook – fotoalba a dárky. Abych co nejlépe přiblížil zejména přístup autorek k tématu , dovolím si ve své recenzi využít v některých místech přímo formulace autorek.

Než se pustíte do dalšího čtení této recenze, podívejte se, prosím, na dvě webové adresy.
První je adresa facebookové stránky autorského kolektivu a druhá adresa vás zavede na stránku věnovanou knize.
Uvidíte jejich scrapbookovou tvorbu a dozvíte se o autorském kolektivu zajímavé věci.
Na webu vydavatele ZonerPressu najdete anotaci a ukázky na adrese:
Nepřehlédněte informaci o autorském kolektivu 9-ti žen různé profese i věkové kategorie.
Jak samy tvrdí, dohromady mají 27 let scrapbookových zkušeností, vyhrávají soutěže, prezentují se v zahraničních časopisech, pořádají kurzy.
O „partě“ nadšených děvčat ( pardón – autorek ) si uděláte dobrou představu podle následujících několika řádků, které jsem vybral přímo z úvodu knihy:
- "Scrapbook je dobrý pocit, že tvoříte něco, co zůstává."
- "Scrapbookové fotoalbum totiž obsahuje vzpomínky dvoje – nejen na samotné snímky a popisované událostí, ale i na proces tvoření –jak vám u téhle stránky děti málem lezly po hlavě a tam na té máte papírem zakryté flíčky od drobků chleba, když se manžel přišel podívat, na čem právě pracujete."

Prostřednictvím své knížky, první toho druhu v ČR,  se autorky s čtenáři dělí o všechny své znalosti a zkušenosti a představují jim inspirující činnost pro volné chvíle, která má onen poněkud cizokrajný název – scrapbook.

Scrapbook autorky prezentují v prvé řadě jako spoustu času stráveného nad fotkami, papíry, ozdobami, památkami z výletů a opět fotkami. Výsledkem jsou pak jedinečná fotoalba, která se stávají předmětem obdivu všude, kde jsou prezentovány. Je to možnost, jak si vlastníma rukama poskládat rodinná alba i se všemi vzpomínkami a rodinnými historkami, které chcete zachovat. Takovéto cestovní deníky a alba z dovolené odrážejí náladu blízkých či dalekých krajů nejen fotkami, ale i laděním a zdobením stránek. V scrapbooku jsou hlavní fotky a tvorba fotoalb. Ale zdaleka nejen to je podle autorek scrapbook.  Vzorované papíry, barvy, razítka, svorky, papírové květiny, kamínky, propisoty, písmenka, nejrůznější nástroje usnadňující práci – to všechno a mnohem víc si dneska můžete koupit a zpracovat si tak alba na opravdu profesionální úrovni.

Se scrapbookovým materiálem nemusíme tvořit jen fotoalba, ale i originální ručně dělaná přáníčka, která jsou mnohem hezčí a osobnější než kupovaná. Také obrázky, diplomy, kalendáře, rámečky na fotografie, krabičky a jiné zdobené předměty — takovéto dokonalé dárky ke všem příležitostem značně zvýší naši popularitu v rámci rodiny i mezi přáteli. Nejdůležitějším prvkem klasické scrapbookové stránky vždy byla, je a bude fotografie. Fotografování jako takové je nedílnou součástí scrapu Ozdoby jsou pak samozřejmě třešničky na scrapbookařském dortu. Autorky nám předpovídají, že postupně  shromáždíme pestrou sbírku kytiček, svorek, průchodek, paciček, korálků, knoflíků, kamínků, samolepek, propisotů, výřezů, stuh, provázků, rámečků, visaček… a dalších ozdob.

Podle tvrzení autorek není scrapbook koníčkem jen pro vyvolené, nemusíte oplývat hromadou peněz, dobrou fyzickou kondicí ani uměleckým nadáním. Scrapovat může každý! Autorky věří, že nás jejich knížka bude inspirovat a brzy nám budou pod rukama vznikat krásné stránky, které udělají radost nejenom nám, ale také našim blízkým. Že si ve svém okolí najdeme přátele, se kterými se budeme moci o tento krásný koníček podělit. Nejčastěji asi pomocí internetových stránek a diskuzí, stejně jako se potkala skupinka autorek. Internet jako celosvětové médium výrazně přispívá k rychlému rozvoji scrapbooku.

Závěr knihy patří bohatému adresáři odkazů na nejrůznější zdroje informací, určené pro zájemce i pro aktivní vyznavače scrapbookingu. Čtenář zde najde Internetové obchody české i zahraniční,  adresy českých webů sdružujících vyznavače scrapbookingu různých věkových a zájmově orientovaných. Jsou uvedeny odkazy na elektronické magazíny, internetové galerie, diskuzní fóra a soukromé blogy, kurzy, historii scrapbookingu, knihy o fotografování. informace z oblasti teorie barev. Nechybí ani odkazy na stránky obsahově zaměřené na psychologii barev.

Podle slov autorek, má scrapbook kouzlo tvoření, vzpomínek i příjemné společnosti. A také těšení se. Na nové zážitky, fotky, stránky a alba, která z nich můžeme vytvořit, na nové kolekce, techniky a nakupování, na nová scrapbooková setkání a inspirace. Tvůrci scrapbooku se těší na to, až se jim podaří vyrobit stránku, se kterou budou zcela spokojeni. Těší se na to, až ukáží album rodině a kamarádům.

Závěr
Jak jsem se k této převážně ženské „záležitosti“ dostal? Postřehl jsem na webu slovo „scrapbook“, povšiml jsem si, že má hodně společného s focením, s komentovanými a různě ilustrovanými alby, s reportážní fotografií  – což jsou mé letité koníčky. Kniha „Scrapbook“ je mimořádná z mnoha hledisek. 9 autorek jedné knihy se tak hned nevidí. A není to jen 9 individualit, ale sehraný tým a dobrá parta lidí, kterým je spolu dobře, protože je spojuje společné fandovství scrapbookingu. Jejich dílem není lecjaká kniha, ale velmi pestrá publikace, plná  nejrůznějších nápadů, a postupů. Obsahuje  spoustu zajímavých ukázek  výtvorů z nejrůznějšího  druhu materiálu.
Z málokteré knihy je tak zřejmé, že autorky svými aktivitami žijí, že proces tvorby scrapbooku doslova „baští“, že je jim při něm spolu dobře.
Nejvíce mi utkvěla  v paměti slova autorek, že podle scrapbooku se dá  vzpomínat hned
nadvakrát
– na obsah fotek a různých maličkostí připomínajících zážitky ze života, stejně jako na samotný proces tvorby a vzájemného sdílení vlastního scrapbooku.
Je strašně těžké v recenzi nebo anotaci slovně zprostředkovat to, co z knihy na každé stránce dýchá - zájem, nadšení, radost z tvorby. O tom jste se ostatně mohli sami přesvědčit, pokud jste využili mé doporučení a navštívili webové stránky autorek.
Zonerpressu se podařilo zpřístupnit českému čtenáři zajímavou a hodnotnou publikaci.
Autorky formulovaly několik zásadních otázek, na které se v knize snažily odpovědět:
„Chcete se svými vzpomínkami strávit více času, věnovat jim pozornost, užít si je, mít se k čemu vracet? Chcete svým dětem uchovat památky na dětství, aby se jednou mohly podívat, počíst si a zavzpomínat? Chcete pro své přátele a rodinu tvořit opravdu originální a osobní dárky? Máte doma krabice fotografií, které nechcete nechat ležet ladem a zapomenuté? Milujete práci s papírem, barvy, tvoření? Potřebujete se odreagovat tvorbou něčeho užitečného, něčeho, co má trvalou hodnotu? Chcete poznat lidi se stejnými zájmy? Chcete se bavit?“ A odpověď zní:
Pokud alespoň na jednu z těchto otázek odpovíte „ano“, zkuste scrapbook.“
A podle mého přesvědčení vám to s knihou Zonerpressu půjde určitě lépe.

27. ledna 2011.