"
Office 2010"
podrobný průvodce
DJosef Pecinovský, Rudolf Pecinovský

Publikaci vydala GRADA 2011

Další verze nejoblíbenějšího a nejpoužívanějšího kancelářského balíku programů, se objevila na českém trhu na podzim minulého roku. Jako vždy přináší řadu podstatných změn a řadu vylepšení. Je přirozené, že GRADA zareagovala a nabízí knihu o 315-ti stranách, věnovaných prostředí a funkcím nové verze Office 2010. Autory knihy jsou Pecinovští Josef a Rudolf. Mezi čtenáři je tato dvojice brána již delší dobu něco jako značka kvality.
Kniha Pecinovských nás provází všemi programy od základní orientace, až po pokročilé funkce a vlastnosti.  Tam, kde to bylo užitečné a možné, zmiňují se autoři o souvislosti s předchozími verzemi programových součástí Office. Kniha nás učí využívat vzájemné spolupráce programů a umožňuje nám rychle a bez zbytečných oklik či nadbytečné teorie zvládnout obsluhu jednotlivých programů na velmi slušné úrovni.

Na webu GRADY, konkrétně na adrese:
si můžeme zalistovat velkým počtem vybraných stránek knihy. Snadno si sami ověříme jak dalece je nám výklad srozumitelný, jestli nám vyhovuje zvolená úroveň podrobnosti - prostě zda je to opravdu to, co ke zvládnutí aktuální verze MS Office každý z nás jednotlivě potřebuje.
Osnova obsahu knih autorů Pecinovských, věnovaných různým verzím balíku Office, je již řadu let dokonale vypilovaná. Přesto k určitým změnám dochází. S ohledem na povahu změn v nové verzi, byla výrazně posílena ta část knihy, která se věnuje společným vlastnostem prostředí a společným funkcím. Zvýšená pozornost je věnovaná těm možnostem Office, kterými Microsoft reaguje na zásadní změny v oblasti komunikací.
Vzhledem k povedené a bohaté ukázce knihy na webu GRADY, uvádím pouze výběr dílčích témat, převážně z první části knihy.

Vybraná dílčí témata:
- Nástroje pro ovládání aplikací
- Vlastní nastaveni pásu karet
- Jednotné obecné postupy
- Jak odeslat otevřený dokument
- Jak uložit vlastní šablonu
- Zamknuti dokumentu
- Aplikační ů dokumentová okna
- Jak označit výběr
- Prohledávání dokumentu
- Barvy
- Kopírováni formátu
- Tabulátory a tabulky
- Textová pole
- Objekty typu WordArt
- Komentáře
- Tezaurus
- Obrázky a grafické objekty
- Jak pracovat s objektem
- Vložené obrázky
- Kliparty
- Obrazce
- Obrázky SmartArt
- Editor rovnic
- Propojeni mezi aplikacemi
- Hypertextové odkazy

Knihu ocení uživatelé předchozích verzí, kteří nechtějí být novou podobou zaskočeni. Spolehlivým průvodcem bude kniha i pro uživatelé, kteří se s balíkem MS Office setkávají poprvé.  Kromě toho, že jde o průvodce uživatele, lze knihu považovat i za svého druhu rozcestník na podrobnější, specializované publikace, věnované jednotlivým částem Office 2010, které najdete v katalogu GRADY. Toto se týká zejména knih věnovaných méně používaným částem balíku Office, kterým autoři vyhradili v knize poměrně málo místa. Jedná se o Access, MS Publisher a MS OneNote.

Jako vždy při výskytu nové verze OFFICE, tak i nyní, při přechodu k verzi 2010, dochází k nejrůznějším diskuzím, v kterých se vyskytují nejrůznější kritické připomínky. Nejčastěji si stěžují uživatelé zvyklí na dřívější prostředí pro ovládání systému. Ve struktuře nároků aplikací na vlastnosti počítačových programů dochází k rychlým změnám, které nemohou zůstat bez odezvy nejen v v oblasti repertoáru funkcí, ale i v oblasti ovládání programů. Někdy jde při přechodu na novější verzi, o změny drobné, čas od času dochází k změnám zásadnějším. Aktuální verze MS Office doznala změny zásadnější. Toto se stalo určitou výzvou autorům a vydavatelům knih, aby dokázali převést uživatele na novou verzi co nejcitlivěji, tak, aby co nejdříve pochopili výhody nového systému, dokázali se změnám co možná bezbolestně přizpůsobit a následně nové možnosti v maximální míře využít k vyšší efektivnosti aplikace daného programu. Podle mého názoru se autoři s touto výzvou vypořádali úspěšně.

1. února 2011.