Hledáte-li knihu s množstvím tvůrčích námětů a
nápadů od zachycení reality až po abstrakci, uděláte
dobře, zvolíte-li knihu Marie Němcové, kterou v roce
2010 vydala GRADA.
Tato kniha se může stát průvodcem fotografa
amatéra, který využívá, nebo se chystá využít
komfort fotografování s digitálním aparátem. Povede
vás k tomu, aby vaše snímky nebyly pouhými
dokumenty, ale abyste do nich mohli vložit určitý
obsah a pocity, které vás oslovily při výběru
námětu. Najdete v ní náměty pro kouzla a triky v
digitální fotokomoře počítače, týkající se nejen
technického vylepšení obrazu, ale zejména jeho
přeměny v kreativní snímek.
Kniha Marie Němcové není první knihou, která se
věnuje danému tématu a zřejmě nebude ani poslední.
Důvody, proč jsem uvítal vydání této knihy
jsou dva:
- význam zdůrazňování potřeby větší pozornosti
kompozici ve fotografie roste s každým dalším
úspěchem, dosaženým ve vývoji digitální technologie,
která stále více budí dojem, že technika vše zvládne
( viz např. stupňující se honba za megapixely při
opomíjení významu kvality objektivu atd. ),
- nejúčinnější cestou k dosažení záměru, uvedeného
v prvním bodě, je spojení výkladu pravidel
s ukázkami, prezentace souvislostí mezi všemi fázemi
procesu fotografování a to nejen na snímcích
špičkových fotografů, ale i na snímcích, při jejich
pořizování byla podceněna právě fáze kompozice
snímku.
Obsah – názvy kapitol
1. Prvky v obraze
2. Skladba fotografického obrazu
3. Tvůrčí prvky ve fotografii
4. Tvůrčí podněty ve fotografickém obraze
Kniha M. Němcové vám pomůže poskládat jednotlivé
prvky v obraze, pochopit jejich roli v něm, zvolit
nejvhodnější kompoziční řešení z řady možností.
Uvádí možnosti využití osvětlení, barevných efektů
nebo neostrosti jako kreativních prvků, až po tvůrčí
nedodržení kompozičních pravidel. Kapitola o
digitálním aparátu je zaměřena na využití jeho
režimů a různých nastavení ve prospěch podpory
obsahu snímku a tvůrčího záměru.
Kniha má na webu GRADY kvalitní podporu ve stručné
anotaci, doplněné o vhodně vybrané stránky-ukázky,
kterými můžete procházet a posoudit do jaké míry vám
vyhovuje nejen obsah, ale i přístup autorky.
K dokreslení obrazu jsem doplnil:
- přehled dílčích témat, která mne v knize zejména
zaujala,
- výběr myšlenek autorky, prezentovaných citacemi
příslušných odstavců knihy.
Vybraná dílčí témata
- Role prvků v obraze
- Začlenění prvků do obrazové plochy
- Důležitost prvků v obraze – hlavní motiv
- Skladba a vyvážení fotografického obrazu
- Vnímání prvků v obraze
- Informativní fotografie
- Tvůrčí fotografie
- Zdroj, jas a směr světla
- Barvy v obraze
- Černobílý svět ve fotografii
- Tonalita
- Perspektiva a prostor
- Rytmizující prvky
- Skutečný a optický rám fotografie
- Směrová orientace v obrazové ploše
- Neostrost jako tvůrčí prvek
- Pohyb v obraze
- Tvůrči záměr fotografa
- Kreativní výběr námětu
- Obsah a forma snímku
- Emotivní účinek snímku
- Příběh v obraze
- Rukopis fotografa
Vybrané myšlenky
„Její ( digitální technologie) kouzlo tkví
v tom, že můžeme spojit nabídku režimů, kouzel a
triků digitálního aparátu a počítače, s vlastními
tvůrčími nápady.“
„Fotografická tvorba se tak stává snahou o tvůrčí
vyjádření, kdy intuitivně nebo vědomě hledáme výtvarnou hodnotu a emotivní působivost námětu.
Snažíme se tyto tvůrčí podněty převést do
fotografického obrazu, který se tak stává
komunikačním prostředkem a současné i způsobem
sebevyjádření.“
„Zvýraznění hlavního motivu je zásadním úkolem
fotografa při výběru scény. Měl by být
jednoznačně rozlišen od motivu vedlejšího, nebo prvků
podpůrných a oddělen od pozadí. K tomu využijeme
řadu prostředků, které je možno kombinovat.“
„Malíř to má jednoduché. Pokud se mu v rámci
kompoziční čistoty nehodí do obrazu strom, tak
ho prostě nenakreslí. Fotograf to má o něco horší,
může se však stromu zbavit:
- v editoru počítače retuší, změnou stanoviště nebo
zachycením z jiného úhlu pohledu, změnou ohniskové
vzdálenosti nebo pomocí teleobjektivu, vyčkáním na
vhodnější okamžik, vhodným zastíněním nebo
rozostřením atd.“
„Prvky zbytečné nemají v obraze určenou roli,
neměly by v něm vůbec být. Existují sice v realitě.
ale s obsahem a záměrem snímku nesouvisí a překáží v
jeho prohlížení. „
„Roli prvku je třeba vždy zvážit. Velká
plocha dlažby před domem může zabírat zbytečný
prostor na úkor domu. jindy prostor před vchodem
umocní.“
„Celkově by měl fotografický obraz působit
uceleně a vyváženě. Dostane-li opice štětec a
čistý papír, začne jej mazat barvou v jeho středu.
Když však dostane papír, na kterém je vpravo nahoře
barevná skvrna, začne svoji .malbu" z opačné straně
papíru, aby ji vyvážila. Dá se tedy předpokládat, že
většině z nás" je cit pro vyvážení obrazu vrozen.“
„Základní prvky v obraze by měly byl vyváženy z
hlediska tvaru, tonality, osvětlení i barvy tak, aby
byly v rovnováze a podpořily obsah snímku, ať už
jsou rozmístěny symetricky nebo asymetricky. Princip symetrie nastoluje v
obraze klid, rovnováhu a všechny prvky jsou vyváženy
tvarem, velikostí, barvou i tonalitou.“
„Příliš symetrie snímku škodí, vnáší do něj
monotónnost, proto je vhodnější zvolit symetrii s
mírnými odchylkami, které celkovou vyváženost obrazu
nenaruší.“
„Spojíme li dva snímky a v jednom jsou stíny šikmé,
v druhém vodorovné. pak to narušuje logiku věci.
Dojde li ke změně barevného podání, na kterém je
postaven účinek snímku, měl by tento barevny' posun
být pro diváka přijatelný, překvapující, nikoli
nepříjemný a rušící.“
„Linie krásy“ - jedná se o velmi efektní
křivku ve tvaru písmene „S". Je nejdelší linií,
která se do obrazu vejde. Představují ji tři šikmé
směry, které ji předurčují pro výrazné prostorové
vyjádření a potlačení plošnosti Současně je i
prostorovým řešením obrazu. Prohnutí ..linie krásy"
vnáší do obrazu zpomalení a zvláčnění.“
Kniha Marie Němcové uspokojí jak začínající, tak
i pokročilé fotografy amatéry a pomůže jim v
hledání tvůrčího vyjádření pomocí fotografického
obrazu. Je zpracována přehledným, věcným a
srozumitelným způsobem. Je určena pro
fotografickou praxi, vyhýbá se teoretickým úvahám a
provází ji množství názorných fotografií. Čeho si
na knize cením nejvíce, je zařazení částí,
věnujících se rozboru a hodnocení ukázek snímků s
nejčastěji se vyskytujícími chybami.
Tuto recenzi
uzavírám citátem z knihy:
„Aby fotografie diváka zaujala i
oslovila, je třeba se řídit pravidly o kompozici
a skladbě obrazu, která jsou vodítkem, ale i
prostředkem ke zviditelnění obsahu a podpoření
myšlenky,
kterou jsme do obrazu vložili. Kompozice by měla
přispět i k tomu, aby fotograficky obraz působil
uceleně, jednoduše, vyváženě a přehledně. A k tomu
nás povede tato kniha.“
doc. Arnošt Katolický
14. února 2011.
|