"Nebojte se počítače"
pro Windows 7 a Office 2010
David Procházka

Když jsem poslal GRADĚ nabídku na recenzi této knihy, v odpovědi byl u názvu knihy malý veselý smajlík. Byl to asi ( jak doufám ) tak trochu milý kompliment od pracovnice GRADY. Měl bych tedy asi vysvětlit, proč jsem si vedle knihy „Office 2010 – podrobný  průvodce“ ( 315 stran ) objednal k recenzi i  útlou knížečku „Nebojte se počítače – pro Win 7 a Office 2010. Chtěl jsem si ověřit správnost svého tušení, že nepůjde o standardní výklad základů HW a SW počítače, ale o přehled aktuální počítačové problematiky, podaný stručně a srozumitelně s respektováním požadavků a předpokladů čtenáře, který se chce naučit ovládat počítač v běžných aplikacích, nebo ( mírně pokročilý čtenář ) si chce udělat ve svých dosavadních poznatcích v dané oblasti pořádek.

David Procházka, vývojář specializovaných a průmyslových aplikací ve společnosti Vítkovice ITS a. s., mé očekávání v žádném případě nezklamal.

Počítač se v současné době hodí téměř v každé profesi. Může nám totiž usnadnit řadu běžných činností, které bychom bez počítače jen těžko realizovali. Pomocí počítače snadno vytvoříme strukturovaný životopis pro nové pracovní místo, můžeme si vést přehled příjmů a výdajů domácnosti. Díky Internetu můžeme komunikovat s celým světem.

Autor postupně vysvětluje důležité základy uživatelské práce od spuštění počítače až po ovládání nejvíce používaných programů, mezi něž patří textové editory, tabulkové procesory, nástroje internetu a elektronické pošty a grafické programy. Náležitý prostor je věnován též seznámení s používáním tiskáren, skenerů a digitálních fotoaparátů. Autor zvolil čtivou formu výkladu s množstvím praktických rad a nápadů využitelných při každodenní práci bez zbytečného zabíhání do teoretických podrobností.

K čemu vám knížka poslouží?
Po této knížečce sáhněte, pokud se chcete dovědět:
- Jak počítač funguje a z čeho je složen?
- Jaký počítač je pro vás nejvhodnější?
- Jak mám správně zapnout a vypnout počítač?
- Jak ovládat počítač v operačním systému Windows 7
- Jak spouštět, instalovat a spravovat programy ve Windows 7
- Jak pracovat s internetem a internetovým prohlížečem
- Jak fungují elektronické obchody a internetové aukce?
- Jak na texty a tabulky pomocí kancelářského balíku MS Office 2010?
- Jak stáhnout fotky z fotoaparátu do počítače a jak si je upravit?
- Jak komunikovat na internetu pomocí Facebooku, ICQ a Skype
- Jaké vlastnosti a funkce mají nejdůležitější komponenty počítače

Na tyto a další otázky vám autor stručně a srozumitelně odpovídá na 115-ti stranách.
Publikace Davida Procházky nám pomáhá překonat obavy z ovládání a využití počítače jak v domácím prostředí, tak na pracovišti.

U počítačové literatury pro širší veřejnost – ještě více, než v jiných oblastech – velmi záleží nejen na tom, co autor říká, zda je to všechno nebo ne, zda je to přesné či ne, ale v nemenší míře i na tom, jak to říká – jaký volí jazyk, jak dalece logicky látku strukturuje, do jaké hloubky v určitých částech jde, a pod. A to  je to, co mne lákalo u této stručné příručky zjistit a v recenzi zhodnotit. Jestliže totiž v části naší populace stále ještě přetrvává někdy až zbytečný respekt a obavy z počítačů, je to především proto, že si lidé zapamatovali dojmy z prvního seznámení s počítačem, které jim , ne zrovna vhodnou formou - zprostředkoval lektor, který se zaměřil na komplexnost obsahu, , přesnost tvrzení, a málo se věnoval tomu, aby žák věci pochopil v souvislostech, aby získal přehled, aby si látku strukturoval a mohl ve studiu samostatně pokračovat podle náročnějších publikací.

Kladně hodnotím i skutečnost, že se v oblasti softwaru autor zaměřil na perspektivní systém jak v oblasti operačního systému ( Windows 7 ), tak v oblasti aplikačního softwaru ( MS Office 2010 ).

Prostudováním knížky  Davida Procházky, kterou vydala Grada nedávno, jsem si ověřil, že jde o knížku, která srozumitelně vykládá základy poznatků, potřebných k uskutečnění prvních kroků při využívání počítačů s moderním softwarem. Podle anotace je knížka určena úplným začátečníkům. Troufl bych si toto prohlášení doplnit o poznatek, že tato knížka pomůže strukturovat poznatky, které během práce s počítačem nasbírali i mírně pokročilí uživatelů.

29. ledna 2011.