Bryan Peterson,
autor bestsellerů o (digitální) fotografii,
shrnul své předchozí knihy do jediné praktické
příručky,
která obsahuje nejlepší části z publikací, které
vyšly v češtině ve vydavatelství Zoner Press:
- Naučte se vidět kreativně,
- Naučte se exponovat kreativně,
- Naučte se fotografovat digitálně
- Portrét – naučte se fotografovat kreativně
- Naučte se používat expoziční čas kreativně a
- Naučte se fotografovat detail kreativně.
I tuto knihu vydal, jako 400-stránkovou plnobarevnou
příručku, ZonerPress v roce 2011.
Publikace obsahuje všechny praktické rady a
doporučení, které potřebuje začínající až středně
pokročilý fotograf znát. Od základních informací o
digitální fotografii přes vysvětlení, jaké nastavení
expozice volit pro získání působivých snímků, až po
rady, jak fotografovat scény s pohybem. V
samostatných kapitolách předvádí autor fotografování
lidí, portrétů, makra a detailu, krajiny a přírody.
Závěr publikace je věnován několika zajímavým
efektům, kterými mohou své fotografie oživit ti,
kteří rádi zkoušejí netradiční postupy.
Mezi nesporné výhody knih Bryana Petersona patří
způsob jeho vysvětlování, který vychází z
dlouhodobé fotografické praxe a zkušeností školitele
uznávaného po celém světě. Pochopení obsahu knihy
nevyžaduje žádné předchozí znalosti. S knihou
B. Petersona mohou pracovat i naprostí začátečníci.
Zkušení fotografové využití množství praktických
rad a podrobně popsané ukázky.
V další části recenze uvádím ( cituji ) ukázky
některých části textu..
Struktura knihy – názvy kapitol - obsah
ÚVOD
DIGITÁLNÍ ZÁKLADY
EXPOZICE
CLONA
EXPOZIČNÍ ČAS A ISO
NAUČTE SE „VIDĚT“
KOMPONUJTE
POZORUHODNÉ SNÍMKY
VÝZNAM SVĚTLA
FOTOGRAFIE ZBLÍZKA
FOTOGRAFOVÁNÍ LIDÍ
NEKONVENČNÍ TECHNIKY
UŽITEČNÉ POMŮCKY
Vybraná dílčí témata, která mne zejména zaujala:
16bitový mód a barevný prostor
Srdce trojúhelníku: expozimetr
Sedm možnosti kreativní expozice
Clona ve výpravné fotografii
Mýty a fakta o používání ISO
Naučte se jazyku fotografie
Kreativní vidění začíná vašim objektivem
Street zoom
Pohled vzhůru
Fotografováni z nadhledu
Volba tématu
Měřítko ve fotografii
Na šířku nebo na výšku?
Kompozice akčních snímků
Pravidlo .slunečné“ clony 1/16
18% odrazivost
Fotografie zblízka versus makrofotogralie
Netradiční objekty
Psychologie lidi v kostce
Fotografujeme duchy a anděly
Záměrná přeexpozice
V úvodu své knihy rekapituluje autor svůj
profesní život a seznamuje čtenáře s osobním vztahem
k fotografii. Doslovné
citáty tří odstavců hovoří samy za sebe:
„Kreativita by se dala popsat jako kombinace
vynalézavosti, představivosti, inspirace a
vnímavosti. Fotografický průmysl ještě nevymyslel
fotoaparát, který by sám nacházel unikátní a
zajímavé objekty k foceni. Pořád ještě není k
dispozici fotoaparát, který by vás upozornil na dvě
lepší kompozice, které se nacházejí hned vedle té,
kterou právě fotíte. Pořád ještě neexistuje
fotoaparát, který vystihne „rozhodující okamžik". A
stále nemáme k dispozici fotoaparát, který by
systematicky vybral nebo alespoň potvrdil kompozici,
která by byla vyrovnaná a harmonická, než ji
exponujeme digitálně nebo na film.
Tyto výzvy pořád zůstávají
součástí báječného světa fotografie a jsou to výzvy,
které spočívají výhradně na fotografových bedrech.“
„Jako je tomu ve všech mých předešlých knihách,
tento průvodce má rozptýlit mýtus, že fotografie
je jen pro několik vyvolených. I vy budete
zanedlouho schopni rozpoznat a porozumět
rozdílu mezi správnou
expozici a kreativně správnou expozici. I
vy porozumíte mýtu jménem ISO. A v neposlední řadě i
vy začnete vidět způsobem, o kterém jste si nikdy
nemysleli, že toho budete schopni - pokud se
propracujete cvičeními, která tato kniha nabízí.
Neponechal jsem nic náhodě, nabízím zde vhledy,
nápady a užitečné tipy pro krajinářskou a
městskou fotografii, fotografii detailů, lidi,
figurálních předmětů nebo i pro fotografii
abstraktní.“
„Celkově nabízí tento průvodce odpovědi na otázky
co, kde a proč pro úspěšnou tvorbu snímků. Je to
kniha o nápadech,
které kolem nás protékají jako řeka. Mým záměrem je
pomoci vám najít místo,
kde rybařit, odvahu k rozhození sítí a silu
vytáhnout váš úlovek nápadů. Pro mnoho
čtenářů bude materiál v této knize zcela novou
oblasti, zatímco jiní zde naleznou potvrzeni
toho. co už znají. Ať už vyzkoušíte všechny nebo
jen některé nápady, získáte schopnost s jistotou
říci. jaká by měla být vaše expozice. Budete schopni
s jistotou říci, že nejen vidíte daleko více než
dříve, ale více rozumíte ?• co s tím lze vytvořit.“
Bryan Peterson zařadil do své příručky
7 vynikajících cvičení:
- Pochopení vlivu ISO na expozici
- Jak vidět kreativně správnou expozici
- Poznejte svoje objektivy
- Zvládněte základní princip designu
- Vidění teleobjektivem
- Naučte se zaplnit záběr.
Uvádím ( cituji ) příklad
zadání jednoho z cvičení:
JAK VIDĚT KREATIVNĚ SPRÁVNOU EXPOZICI
Žádná z lekcí, které jsem používal
při vysvětlování expozice, nevysvětluje věci lépe
než tato, která vás zavede hluboko do světa
kreativně správných expozic. Vyberte si
pohybující se objekt (můžete třeba požádat přítele,
aby proběhl scénou před vámi). Je-li to možné,
fotografujte při zatažené obloze a zvolte takovou
kompozici, při níž odříznete zataženou oblohu, aby
netvořila součást snímku.
S aparátem na stativu zvolte manuální režim
nastavení expozice. Zvykněte si na manuální režim,
poněvadž v něm budete trávit většinu svého
„drahocenného“ času. Nyní maximálně otevřete clonu -
použijte nejnižší clonové číslo na vašem objektivu -
bude to např. f/2, f/2.8, f/3.5 nebo f/4. Snažte se
při tom co nejvíce zaplnit pole snímku objektem.
Pohybujte ovladačem nastavení času expozice tak
dlouho, až se v hledáčku objeví potvrzení správné
expozice, a exponujte jeden snímek objektu, který se
pohybuje přes scénu před vámi.
Nyní změňte clonu o jeden
expoziční stupeň (například z f/4 na f/5.6),
prodlužte čas rovněž o jeden stupeň tak, abyste
udrželi správnou expozici, a exponujte opět jeden
obrázek. Potom změňte clonu z f/5.6 na f/8 a tak
dále, přičemž nezapomeňte pokaždé změnit čas tak,
abyste dodrželi správnou expozici. (Pokud
fotografujete na film, poznamenejte si u každého
snímku použitou clonu a čas; u digitálu se tyto
údaje uloží automaticky společně se snímkem.) V
závislosti na vašem objektivu budete mít nejméně
šest různých kombinací clony a času, a ačkoliv
každá expozice je přesně stejná co do kvantity
světla, měli byste určitě postřehnout rozdíl
v celkové definici a ostrosti obrazu. U kratších
expozičních časů je pohyb „zmrazen“. Při použití
delších časů se pohybující objekty stávají
rozmazanými, až nakonec vypadají jako snímky
„duchů“. Za pomoci svých poznámek se rozhodněte,
která expozice se vám zdá nejvíce kreativní.
Nakonec si najděte záhon květin, zaostřete na
jednu květinu a opakujte výše zmíněné cvičení.
Povšimněte si, jak se pozadí stává zřetelnější a
zřetelnější, v souladu se zvyšujícím se clonovým
číslem. Gratuluji! Právě se vám podařilo objevit
kreativní roli clony a její efekt na hloubku
ostrosti.
Způsob výkladu jednotlivých témat uvádím na několika příkladech
KREATIVNÍ VIDĚNÍ ZAČÍNÁ VAŠÍM OBJEKTIVEM
Mám v živé paměti první okamžik, kdy jsem se podíval
nahoru svým 50mm objektivem. Poté, co jsem strávil
větší část jednoho rána fotografováním opadaného
podzimního listí v osikovém hájku, jsem se rozhodl
udělat si přestávku. Ležel jsem na zádech a napadlo
mě namířit fotoaparát tak, abych obsáhl klenbu
stromů a modré nebe nad nimi. Ach! Potřeba přestávky
okamžitě skončila. Někdy v tom čase jsem se také
naučil, že můžu pozadí snímku dodat tlumené a
rozmazané barvy jednoduše tím, že zaostřím co
nejblíže a použiji hodně otevřenou clonu. Tehdy jsem
si ještě neuvědomoval, jak důležité věci jsem se
učil. To vše mi umožnil jeden jediný objektiv
s ohniskem 50 mm.
Přestože máte objektivů více nebo máte jeden s
proměnným ohniskem, zoomem, musíte se naučit, jak
je správné používat a jak z možností, které vám
nabízejí, vytěžit maximum. Když víte, co vám který
objektiv umožni, můžete je v plném rozsahu použit k
úspěšnému vyjádřeni vašeho úhlu pohledu. Tehdy se
naučíte fotograficky vidět.
Jak vlastně vidíme?
Existuje nějaké pojítko
mezi lidským pohledem a objektivem? Zkuste si tohle:
Pokud si zakryjete jedno oko a rozhlédnete se,
uvidíte svět asi stejně, jako ho vidí objektiv s
ohniskem 50 mm; z toho důvodu se mu říká „základní“
(nebo „normální“). Při pohledu oběma očima uvidíte
svět asi tak jako skrz objektiv s ohniskem 18-70mm
nastavený na 18 mm. Tím jsme vyčerpali kreativitu
lidského úhlu pohledu. Nemůžeme očima zoomovat a
přibližovat vzdálené objekty, vidět věci z extrémní
blízkosti ani se rozhlédnout jako „rybí oko", to vše
v rámci krátkého okamžiku. Fotografický objektiv
toho schopen je.
Také jsem se naučil, jak změna
perspektivy pohledu může vést k větší spoluúčasti
s fotografovanými předměty - když jsem se
spustil na výškovou úroveň své dvouleté neteře při
procházce po zahrádce. A obráceně - vyšel jsem po
schodech desetiposchodové parkovací budovy a objevil
nový a vzrušující pohled dolů na ulici pod sebou.
Nedlouho po této zkušenosti jsem
PSYCHOLOGIE LIDÍ V KOSTCE
Fotograf, který rozumí lidské psychologu a lidskému
jednání, je šťastný člověk. Máte-li být schopni
někoho přesvědčit, aby vám byl modelem, měli byste
být připraveni zodpovědět největši a nejpřirozenější
otázku (ať už vyslovenou, nebo ne): „Co z toho budu
mít?“ To je základní „pravidlo' psychologie, které
řídí největší část jeho jednání.
A nehledě na to, kde nebo koho se
rozhodnete fotografovat, měli byste především
chtít tvořit obrázky, které uspokojí vašeho tvůrčího
ducha. To, zda obrázek posune vaši kariéru nebo
zvítězí ve fotografické soutěži, je v porovnání s
nejvyšší odměnou - vlastní spokojeností - druhořadé.
Fotografové, kteří fotografují lidi,
se často pohybují uvnitř přísně střežených
psychologických hranic, kterými jsou mnohé modely
obrněny, ale já se vždy zkušeností, kterou jsme
spolu mohli sdílet, cítím obohacen - ať již je to v
okamžiku fotografování, nebo o několik hodin později
- a jsem vděčný za ten největší přínos ze všech:
spřízněnost s ostatními, ať již je to rodina,
přátelé nebo zcela cizí lidé.
VOLBA TÉMATU
Bez tématu či hlavni myšlenky se někteří
fotografové cítí ztracení a fotí bezcílně, protože
nemají konkrétní představu, kam by snímek měl
patřit. Pokud máte jasnou představu o tématu, tak
pro vás bude daleko snazší si zorganizovat myšlenky
a vizuální proces při tvorbě záběrů. Hodné fotografů
už volba hlavního tématu přivedla až k vydání jejich
první obrazové publikace. Takové téma může být
docela prosté, například záběry květin v určitém
časovém rozpětí či snímky lidí se zrzavými vlasy
(tak jako to udělal známý reportážní fotograf Joel Meyerowitz:
Redheads). Zjednodušené řečeno: Téma vám dá sílu
vstát a vyrazit ze dveří... či právě ke dveřím,
pokud třeba fotíte dveře a dveřní rámy.
KREATIVNÍ VIDĚNÍ ZAČÍNÁ VAŠÍM OBJEKTIVEM
Jak vlastně vidíme? Existuje nějaké pojítko mezi
lidským pohledem a objektivem? Zkuste si tohle:
Pokud si zakryjete jedno oko a rozhlédnete se,
uvidíte svět asi stejné, jako ho vidí objektiv s
ohniskem 50 mm; z toho důvodu se mu říká „základní“
(nebo i „normální“). Při pohledu oběma očima uvidíte
svět asi tak jako skrz objektiv s ohniskem 18-70 mm
nastavený na 18mm. Tím jsme vyčerpali kreativitu
lidského úhlu pohledu. Nemůžeme očima zoomovat a
přibližovat vzdálené objekty, vidět věci z extrémní
blízkosti ani se rozhlédnout jako „rybí oko“, to vše
v rámci krátkého okamžiku. Fotografický objektiv
toho schopen je.
Na webu ZonerPressu si můžete prohlédnout
ukázkové stránky z knihy. Hodně vám toho napoví,
i když to, co pocítíte když tuto nádherně provedenou
knihu vezmete do ruky, nemůže nic nahradit.
Knihu vřele doporučuji všem zájemcům o
fotografii. . Na začátku této své recenze jsem se
zmínil o tom, že kniha obsahuje to nejlepší
z autorova díla, čítajícího několik výborných
titulů. Na závěr by rád zdůraznil, že tato kniha
v žádném případě není prostým souhrnem
vybraných částí dříve publikovaných knih, Tato
encyklopedie fotografie
má svůj styl, svého ducha, svůj přístup k obsahu
– což jsem se pojetím své recenze - doufám, že
úspěšně - snažil v recenzi dokumentovat.
doc. Arnošt Katolický,
10. prosince 2011.
|