AKA MONITOR  - www.akamonitor.cz - doc.A. Katolický


Monitoring

 časopisů
weblog

 

Recenze knihy
NAUČTE SE FOTOGRAFOVAT DOBŘE
Jak dosáhnout skvělých snímků vždy, všude a každým fotoaparátem
BRYAN PETERSON

Odborný weblog
NOVÉ KNIHY


Nový weblog
EXPRESSION
STUDIO 4


Nový weblog
MIND MAP AKA


Digitální
FOTO

weblog


Fotogalerie
AKA MONITORU


AKA MONITOR
ISSN 1804-042X


Bryan Peterson, autor bestsellerů o (digitální) fotografii, shrnul své předchozí knihy do jediné praktické příručky, která obsahuje nejlepší části z publikací, které vyšly v češtině ve vydavatelství Zoner Press:
- Naučte se vidět kreativně,
- Naučte se exponovat kreativně,  
- Naučte se fotografovat digitálně
- Portrét – naučte se fotografovat kreativně
- Naučte se používat expoziční čas kreativně a
- Naučte se fotografovat detail kreativně.
I tuto knihu vydal, jako 400-stránkovou plnobarevnou příručku, ZonerPress v roce 2011.

Publikace obsahuje všechny praktické rady a doporučení, které potřebuje začínající až středně pokročilý fotograf znát. Od základních informací o digitální fotografii přes vysvětlení, jaké nastavení expozice volit pro získání působivých snímků, až po rady, jak fotografovat scény s pohybem. V samostatných kapitolách předvádí autor fotografování lidí, portrétů, makra a detailu, krajiny a přírody. Závěr publikace je věnován několika zajímavým efektům, kterými mohou své fotografie oživit ti, kteří rádi zkoušejí netradiční postupy.

Mezi nesporné výhody knih Bryana Petersona patří způsob jeho vysvětlování, který vychází z dlouhodobé fotografické praxe a zkušeností školitele uznávaného po celém světě. Pochopení obsahu knihy nevyžaduje žádné předchozí znalosti.   S knihou B. Petersona mohou pracovat i naprostí začátečníci. Zkušení  fotografové využití množství praktických rad a podrobně popsané ukázky.
V další části recenze uvádím ( cituji ) ukázky některých části textu..

Struktura knihy – názvy kapitol - obsah
ÚVOD
DIGITÁLNÍ ZÁKLADY
EXPOZICE
CLONA
EXPOZIČNÍ ČAS A ISO
NAUČTE SE „VIDĚT“
KOMPONUJTE
POZORUHODNÉ SNÍMKY
VÝZNAM SVĚTLA
FOTOGRAFIE ZBLÍZKA
FOTOGRAFOVÁNÍ LIDÍ
NEKONVENČNÍ TECHNIKY
UŽITEČNÉ POMŮCKY

Vybraná dílčí témata, která mne zejména zaujala:
16bitový mód a barevný prostor
Srdce trojúhelníku: expozimetr
Sedm možnosti kreativní expozice
Clona ve výpravné fotografii
Mýty a fakta o používání ISO
Naučte se jazyku fotografie
Kreativní vidění začíná vašim objektivem
Street zoom
Pohled vzhůru
Fotografováni z nadhledu
Volba tématu
Měřítko ve fotografii
Na šířku nebo na výšku?
Kompozice akčních snímků
Pravidlo .slunečné“ clony 1/16
18% odrazivost
Fotografie zblízka versus makrofotogralie
Netradiční objekty
Psychologie lidi v kostce
Fotografujeme duchy a anděly
Záměrná přeexpozice

V úvodu své knihy rekapituluje autor svůj profesní život a seznamuje čtenáře s osobním vztahem k fotografii. Doslovné citáty tří odstavců hovoří samy za sebe:
„Kreativita by se dala popsat jako kombinace vynalézavosti, představivosti, inspirace a vnímavosti. Fotografický průmysl ještě nevymyslel fotoaparát, který by sám nacházel unikátní a zajímavé objekty k foceni. Pořád ještě není k dispozici fotoaparát, který by vás upozornil na dvě lepší kompozice, které se nacházejí hned vedle té, kterou právě fotíte. Pořád ještě neexistuje fotoaparát, který vystihne „rozhodující okamžik". A stále nemáme k dispozici fotoaparát, který by systematicky vybral nebo alespoň potvrdil kompozici, která by byla vyrovnaná a harmonická, než ji exponujeme digitálně nebo na film. Tyto výzvy pořád zůstávají součástí báječného světa fotografie a jsou to výzvy, které spočívají výhradně na fotografových bedrech.“

„Jako je tomu ve všech mých předešlých knihách, tento průvodce má rozptýlit mýtus, že fotografie je jen pro několik vyvolených. I vy budete zanedlouho schopni rozpoznat a porozumět rozdílu mezi správnou expozici a kreativně správnou expozici. I vy porozumíte mýtu jménem ISO. A v neposlední řadě i vy začnete vidět způsobem, o kterém jste si nikdy nemysleli, že toho budete schopni - pokud se propracujete cvičeními, která tato kniha nabízí. Neponechal jsem nic náhodě, nabízím zde vhledy, nápady a užitečné tipy pro krajinářskou a městskou fotografii, fotografii detailů, lidi, figurálních předmětů nebo i pro fotografii abstraktní.“

„Celkově nabízí tento průvodce odpovědi na otázky co, kde a proč pro úspěšnou tvorbu snímků. Je to kniha o nápadech, které kolem nás protékají jako řeka. Mým záměrem je pomoci vám najít místo, kde rybařit, odvahu k rozhození sítí a silu vytáhnout váš úlovek nápadů. Pro mnoho čtenářů bude materiál v této knize zcela novou oblasti, zatímco jiní zde naleznou potvrzeni toho. co už znají. Ať už vyzkoušíte všechny nebo jen některé nápady, získáte schopnost s jistotou říci. jaká by měla být vaše expozice. Budete schopni s jistotou říci, že nejen vidíte daleko více než dříve, ale více rozumíte ?• co s tím lze vytvořit.“

Bryan Peterson zařadil do své příručky 7 vynikajících cvičení:
- Pochopení vlivu ISO na expozici
- Jak vidět kreativně správnou expozici
- Poznejte svoje objektivy
- Zvládněte základní princip designu
- Vidění  teleobjektivem
- Naučte se zaplnit záběr.

Uvádím ( cituji ) příklad zadání jednoho z cvičení:
JAK VIDĚT KREATIVNĚ SPRÁVNOU EXPOZICI
Žádná z lekcí, které jsem používal při vysvětlování expozice, nevysvětluje věci lépe než tato, která vás zavede hluboko do světa kreativně správných expozic. Vyberte si pohybující se objekt (můžete třeba požádat přítele, aby proběhl scénou před vámi). Je-li to možné, fotografujte při zatažené obloze a zvolte takovou kompozici, při níž odříznete zataženou oblohu, aby netvořila součást snímku.

S aparátem na stativu zvolte manuální režim nastavení expozice. Zvykněte si na manuální režim, poněvadž v něm budete trávit většinu svého „drahocenného“ času. Nyní maximálně otevřete clonu - použijte nejnižší clonové číslo na vašem objektivu - bude to např. f/2, f/2.8, f/3.5 nebo f/4. Snažte se při tom co nejvíce zaplnit pole snímku objektem. Pohybujte ovladačem nastavení času expozice tak dlouho, až se v hledáčku objeví potvrzení správné expozice, a exponujte jeden snímek objektu, který se pohybuje přes scénu před vámi.

Nyní změňte clonu o jeden expoziční stupeň (například z f/4 na f/5.6), prodlužte čas rovněž o jeden stupeň tak, abyste udrželi správnou expozici, a exponujte opět jeden obrázek. Potom změňte clonu z f/5.6 na f/8 a tak dále, přičemž nezapomeňte pokaždé změnit čas tak, abyste dodrželi správnou expozici. (Pokud fotografujete na film, poznamenejte si u každého snímku použitou clonu a čas; u digitálu se tyto údaje uloží automaticky společně se snímkem.) V závislosti na vašem objektivu budete mít nejméně šest různých kombinací clony a času, a ačkoliv každá expozice je přesně stejná co do kvantity světla, měli byste určitě postřehnout rozdíl v celkové definici a ostrosti obrazu. U kratších expozičních časů je pohyb „zmrazen“. Při použití delších časů se pohybující objekty stávají rozmazanými, až nakonec vypadají jako snímky „duchů“. Za pomoci svých poznámek se rozhodněte, která expozice se vám zdá nejvíce kreativní.

Nakonec si najděte záhon květin, zaostřete na jednu květinu a opakujte výše zmíněné cvičení. Povšimněte si, jak se pozadí stává zřetelnější a zřetelnější, v souladu se zvyšujícím se clonovým číslem. Gratuluji! Právě se vám podařilo objevit kreativní roli clony a její efekt na hloubku ostrosti.

Způsob výkladu jednotlivých témat uvádím na několika příkladech
KREATIVNÍ VIDĚNÍ ZAČÍNÁ VAŠÍM OBJEKTIVEM
Mám v živé paměti první okamžik, kdy jsem se podíval nahoru svým 50mm objektivem. Poté, co jsem strávil větší část jednoho rána fotografováním opadaného podzimního listí v osikovém hájku, jsem se rozhodl udělat si přestávku. Ležel jsem na zádech a napadlo mě namířit fotoaparát tak, abych obsáhl klenbu stromů a modré nebe nad nimi. Ach! Potřeba přestávky okamžitě skončila. Někdy v tom čase jsem se také naučil, že můžu pozadí snímku dodat tlumené a rozmazané barvy jednoduše tím, že zaostřím co nejblíže a použiji hodně otevřenou clonu. Tehdy jsem si ještě neuvědomoval, jak důležité věci jsem se učil. To vše mi umožnil jeden jediný objektiv s ohniskem 50 mm.

Přestože máte objektivů více nebo máte jeden s proměnným ohniskem, zoomem, musíte se naučit, jak je správné používat a jak z možností, které vám nabízejí, vytěžit maximum. Když víte, co vám který objektiv umožni, můžete je v plném rozsahu použit k úspěšnému vyjádřeni vašeho úhlu pohledu. Tehdy se naučíte fotograficky vidět.

Jak vlastně vidíme? Existuje nějaké pojítko mezi lidským pohledem a objektivem? Zkuste si tohle: Pokud si zakryjete jedno oko a rozhlédnete se, uvidíte svět asi stejně, jako ho vidí objektiv s ohniskem 50 mm; z toho důvodu se mu říká „základní“ (nebo „normální“). Při pohledu oběma očima uvidíte svět asi tak jako skrz objektiv s ohniskem 18-70mm nastavený na 18 mm. Tím jsme vyčerpali kreativitu lidského úhlu pohledu. Nemůžeme očima zoomovat a přibližovat vzdálené objekty, vidět věci z extrémní blízkosti ani se rozhlédnout jako „rybí oko", to vše v rámci krátkého okamžiku. Fotografický objektiv toho schopen je.

Také jsem se naučil, jak změna perspektivy pohledu může vést k větší spoluúčasti s fotografovanými předměty - když jsem se spustil na výškovou úroveň své dvouleté neteře při procházce po zahrádce. A obráceně - vyšel jsem po schodech desetiposchodové parkovací budovy a objevil nový a vzrušující pohled dolů na ulici pod sebou. Nedlouho po této zkušenosti jsem

PSYCHOLOGIE LIDÍ V KOSTCE
Fotograf, který rozumí lidské psychologu a lidskému jednání, je šťastný člověk. Máte-li být schopni někoho přesvědčit, aby vám byl modelem, měli byste být připraveni zodpovědět největši a nejpřirozenější otázku (ať už vyslovenou, nebo ne): „Co z toho budu mít?“ To je základní „pravidlo' psychologie, které řídí největší  část jeho jednání.

A nehledě na to, kde nebo koho se rozhodnete fotografovat, měli byste především chtít tvořit obrázky, které uspokojí vašeho tvůrčího ducha. To, zda obrázek posune vaši kariéru nebo zvítězí ve fotografické soutěži, je v porovnání s nejvyšší odměnou - vlastní spokojeností - druhořadé.

Fotografové, kteří fotografují lidi, se často pohybují uvnitř přísně střežených psychologických hranic, kterými jsou mnohé modely obrněny, ale já se vždy zkušeností, kterou jsme spolu mohli sdílet, cítím obohacen - ať již je to v okamžiku fotografování, nebo o několik hodin později - a jsem vděčný za ten největší přínos ze všech: spřízněnost s ostatními, ať již je to rodina, přátelé nebo zcela cizí lidé.

VOLBA TÉMATU
Bez tématu či hlavni myšlenky se někteří fotografové cítí ztracení a fotí bezcílně, protože nemají konkrétní představu, kam by snímek měl patřit. Pokud máte jasnou představu o tématu, tak pro vás bude daleko snazší si zorganizovat myšlenky a vizuální proces při tvorbě záběrů. Hodné fotografů už volba hlavního tématu přivedla až k vydání jejich první obrazové publikace. Takové téma může být docela prosté, například záběry květin v určitém časovém rozpětí či snímky lidí se zrzavými vlasy (tak jako to udělal známý reportážní fotograf Joel  Meyerowitz: Redheads). Zjednodušené řečeno: Téma vám dá sílu vstát a vyrazit ze dveří... či právě ke dveřím, pokud třeba fotíte dveře a dveřní rámy.

KREATIVNÍ VIDĚNÍ ZAČÍNÁ VAŠÍM OBJEKTIVEM
Jak vlastně vidíme? Existuje nějaké pojítko mezi lidským pohledem a objektivem? Zkuste si tohle: Pokud si zakryjete jedno oko a rozhlédnete se, uvidíte svět asi stejné, jako ho vidí objektiv s ohniskem 50 mm; z toho důvodu se mu říká „základní“ (nebo i „normální“). Při pohledu oběma očima uvidíte svět asi tak jako skrz objektiv s ohniskem 18-70 mm nastavený na 18mm. Tím jsme vyčerpali kreativitu lidského úhlu pohledu. Nemůžeme očima zoomovat a přibližovat vzdálené objekty, vidět věci z extrémní blízkosti ani se rozhlédnout jako „rybí oko“, to vše v rámci krátkého okamžiku. Fotografický objektiv toho schopen je.

Na webu ZonerPressu si můžete prohlédnout ukázkové stránky z knihy. Hodně vám toho napoví, i když to, co pocítíte když tuto nádherně provedenou knihu vezmete do ruky, nemůže nic nahradit.
Knihu vřele doporučuji  všem zájemcům o fotografii. . Na začátku této své recenze jsem se zmínil o tom, že kniha obsahuje to nejlepší z autorova díla, čítajícího několik výborných titulů. Na závěr by rád  zdůraznil, že tato kniha v žádném případě není  prostým souhrnem vybraných částí dříve publikovaných knih, Tato encyklopedie fotografie má svůj styl, svého ducha, svůj přístup k obsahu – což jsem se pojetím své recenze - doufám, že úspěšně - snažil v recenzi  dokumentovat.  

doc. Arnošt Katolický,
10. prosince 2011.
 
 

doc.aka(@)akamonitor.cz