Autorem knihy je Bryan Peterson, uznávaný
profesionální fotograf, mezinárodně žádaný
školitel a autor řady knižních bestsellerů,
jejichž české překlady vydává vydavatelství Zoner
Press téměř současně s originálem. B. Peterson
píše jednoduše, zajímavé, s nadhledem a se
schopností ukázat podstatu věci. Přidáme-li k tomu
více než stovku nádherných fotografií, které
nejsou ilustrací k textu, ale představují jádro
celé knihy, máme před sebou dílo, nad kterým
zaplesá každý fanda fotografie, o profesionálech
nemluvě.
Anotace knihy na stránkách Zoner Pressu
charakterizuje knihu Bryana Petersona velmi
výstižně, když na zadní straně obálky uvádí
„Ústředním
tématem publikace je expoziční čas. Na řadě
působivých fotografií, předvádí autor různé
způsoby a možnosti zachycení pohybu nebo
naopak vytvoření iluze pohybu objektů,
které jsou ve skutečnosti nehybné. Bryan Peterson
dokáže i ve scéně, která na první pohled může
působit nezajímavě, najít motiv, který
stojí za fotografování, případně scénu fotografuje
způsobem, který snímku vdechne život. Autor rád
experimentuje a v knize vedle standardních
postupů a doporučení uvádí celou řadu
nápadů a námětů, které poslouží ve vlastní
„kreativní“ tvorbě. Expoziční čas není ale jenom
záležitostí pohybu a akčních scén – kniha se
zabývá i fotografováním dlouhými časy pří nízké
hladině světla, za šera nebo v noci.“
Měl bych říci, že jsem se opět – již po několikáté
– ocitl ve stále stejné pasti. Když uslyším o
knize od Petersona, musím se s ní seznámit. Když
vidím to bohatství nápadů a rad, nemohu než
nabídnout recenzi. A když se snažím knihu
v recenzi přiblížit, vždy znovu zjistím totéž.
Přiblížit textem knihu plnou nádherných
fotografií, vystihujících cíl, ke kterému
čtenáře autor svými doporučeními vede, jde jen
velmi těžko. Takže jsem vždy znova nadšený a
smutný současně. Naštěstí je tu ZonerPress
s nabídkou bohaté sady vybraných ukázkových
stránek z knihy, které nabízí ke stažení – viz
dále v textu.
Ve snaze o podání co nejvěrnějšího knihy díla
Bryna Petersona, volím v této recenzi kombinaci
vlastního hodnocení s volnými citáty z
originálního textu.
Téměř každý okamžik – ať je subjektivně velký nebo
malý – nabízí nejrůznější objekty v neustálém
pohybu: výskok, běh, chůze, let, potápění,
tanec, hod, pád, skluz, tah, tlak, úder,
nadouvání, otékání, točení, lámání, drcení, atd.
Všechny tyto i jiné druhy pohybu vyjadřují pohyb a
energii a dobrá fotografie, která tlumočí tento
pohyb, obsahuje kromě vyjádření pohybu i projev
emocí.
Podle autora je
pohyb a energie to, co odpovídá naší vlastní
psychologické potřebě být obklopeni pohybem.
Žádné jiné fotografie nesouznějí s životem tak,
jako dynamické obrázky naplněné pohybem. A pohyb
je právě to, co způsobuje, že to fotografy netáhne
ani tak k zaznamenávání, nýbrž k tvorbě.
Obrázky plné pohybu a emocí, které uděláme, mohou
být pociťovány jako uklidňující, ale také
zneklidňující, překvapující, šokující nebo dokonce
děsivé. Existuje přirozeně mnoho způsobů, jak
zachytit pohyb. Metoda, již si zvolíme k jeho
záznamu, musí korespondovat jak se zvolenou
rychlostí závěrky, tak s pohybem fotografovaného
objektu.
Stává se nám, že si nejsme docela jisti:
- jakou expoziční dobu nastavit
- který z objektivů použít
- co vlastně má na obrázku být
- celkovou kompozicí
- jak provést potřebná měření expozice
a možná se nacházíme na takovém místě, kde by nás
ani nenapadlo hledat námět pro dynamicky snímek.
V knize Bryana
Petersona najdeme všechny známé techniky
zachycení akce, vyjádření a vytvoření pohybu.
Seznámíme se s nimi na nehybné fotografii podané
jednoduchým, jasným a stručným způsobem, na řadě
demonstračních snímků pořízených za úsvitu i za
soumraku, v šeru nebo i v noci, za přirozeného
osvětlení, ve světle blesku, lampy či jiného
světelného zdroje,
Stručný obsah a struktura knihy:
- Úvod
- Pomalé rychlosti
závěrky
- Zaměřeno na
expozici
- Kompozice
Detailní obsah knihy je vystaven na webu
vydavatele – na adrese
ZDE-ZDE
Tamtéž jsou nabízeny ke stažení četné soubory
s ukázkami vybraných stránek včetně fotografií.
Z detailních témat mne upoutala zejména dílčí
témata:
- Jedna scéna, šest správných expozic
- Tajemství ISO odhaleno
- Zmrazení akce
- Umění zpomalit
- Panning: 1/30, 1/15, 1/8 a 1/4 sekundy
- „Kreslení“ závěrkou
- Západ slunce a nízká hladina světla: 1 s a více
- Dlouhé expoziční časy a synchronizace blesku
- Ponechejte akci prostor
- Práce v diagonále
- Vytěžení tématu
Existuje mnoho věcí, které je třeba vzít
v úvahu při snaze o to zaznamenat akci něčeho,
co se pohybuje: výběr objektivu, vzdálenost
objektu, směr pohybu objektu (tj. zda se objekt
pohybuje směrem k vám nebo od vás, zprava doleva
nebo zleva doprava, nahoru nebo dolů), volba ISO a
samozřejmě rychlost závěrky. Vedle hodnoty ISO je
nejdůležitějším prvkem správná volba rychlosti
závěrky.
Chceme-li fotografovat objekty v pohybu, musíme
nejprve myslet na to, který z kreativních
expozičních časů zprostředkuje divákovi pohyb
odehrávající se před našima očima tak, jak si to
přejeme. Pak a pouze tehdy si můžeme položit
druhou nejčastější otázku: z kterého stanoviště
bych měl expozici měřit?
Autor zdůrazňuje, že u většiny fotografovatelných
situací existuje nejméně šest možných kombinací
clony a rychlosti závěrky a přitom kterákoli
z nich může vytvořit správnou expozici. Kreativní
sice nemusí být všechny, všechny však budou
správné po technické stráňce. Zpravidla pouze
jedna nebo dvě z kombinací clona/expoziční čas
(neboli rychlost závěrky) představují kreativní
expozici zachycující pohyb.
Chceme-li být fotografem, který cíleně vyhledává
neotřelý přístup k fotografování, ať již otevřeně
nebo skrytě, měli bychom respektovat autorovo
doporučení pokusit se o maximální prodloužení
dolního limitu rychlosti závěrky. Měli bychom
zkusit fotografovat aspoň hodinu doma nebo ve
městě bez použití stativu rychlostmi mezi ¼ a l
sekundou. Takové kompozice jsou často naplněny
potlačeným pohybem a napětím. Vyjadřují silné
nálady a pocity, a jsou čímkoli jiným než
nudnými obrázky. Podle zkušeností autora nabízí
pomalejší závěrka mnohem více prostoru pro
kreativitu než ta rychlá.
S dnešními sofistikovanými aparáty a jejich
velmi citlivým měřením světla, není problém
docílit správné expozice i s tím nejmizernějším
osvětlením. Mnozí fotografové se ale ocitají
v mraku pochybnosti:
- „Odkud mám provádět měření?
- Jak dlouhá má být má expozice?
- Mám použít nějaký filtr?“
Za léta zkušeností s měřením světla autor dospěl k
přesvědčení, že není nic lepšího než odečítat
z oblohy – ať už fotografuji v protisvétle,
čelním světle, bočním světle nebo snímám první
paprsky východu slunce nebo jeho zbytky za
soumraku.
Ať už tak či tak, principy měření světla a
odkud je odečítat jsou tytéž, ale pokud je
přítomen nějaký pohyb (jako třeba dopravní ruch),
pak máte možnost nastavit takovou expozici,
která pohyb zachytí jako proměnlivý proud barev.
Jestliže postupně načerpáme více podnětných
informací z knihy B. Petersona, zjistíme, že
příležitosti k fotografování pohybu se nabízejí
všude – a tím, že se je snažíme zachytit, postupně
využijeme všechny možnosti širokého spektra
expozičních časů. Někdy použijeme krátké
expoziční časy ke zmrazení akce v jasném, ostrém
detailu, jindy dlouhé expoziční časy pro rozmazání
nebo naznačení probíhajícího pohybu.
Autor vyjadřuje přesvědčení, že po přečtení jeho
knihy budeme chtít využívat doslova stovky
kreativních příležitostí, které se nabízejí
právě při použiti delších expozičních časů.
Určitě nadejde den, kdy fotografické aparáty
udělají všechno za nás, včetně kreativně správné
expozice. Autor si však nedovede představit
aparát, který by nám řekl, kam zamířit a kde je
nejlepší stanoviště a ještě za jakých světelných
podmínek máte obrázek vytvořit. To jsou dvě
konstanty ve fotografické tvorbě, které nemůže
nahradit žádná technologie, a dobrá zpráva zní, že
oběma se můžeme naučit: naučit se „vidět“ a
naučit se „umění“ kompozice. Fotografická
kompozice je v zásadě založena na uspořádání a
struktuře. Každý skvělý obraz vděčí za většinu
své úspěšnosti způsobu kompozice, což je,
jednoduše řečeno, způsob, jakým jsou jednotlivé
prvky v obraze uspořádány. Jako další volbu můžeme
využít dvě specifické charakteristiky
dominující každému úspěšnému snímku: napětí a
rovnováhu. Napětí vznikající vzájemným
působením obrazových prvků je zaměřeno na divákovy
emoce, rovnováha uvádí vizuální elementy na
pravou míru a vede diváka, aby nezabloudil ve víru
autorových záměrů.
Práci s rychlostí závěrky (expozičním časem)
předvádí autor na řadě vynikajících ukázkových
fotografií, zaměřených na:
- zmrazení pohybu při velmi krátkých
expozičních časech,
- snímky, kde je pohyb naznačen rozmazáním
při dlouhých časech,
- vytváření fantastických kreací při
dlouhých časech za pomocí zoomování nebo třeba
pohybem fotoaparátu.
Autor předvádí a vysvětluje postupy, kterými je
možné prodloužit nebo naopak zkrátit expoziční čas
pro dosažení záměru fotografa. Zabývá se
citlivostí ISO, možností použití filtrů a mnoha
dalšími otázkami, které přímo souvisejí s
kreativním využitím rychlosti závěrky.
Pozornost věnuje autor i fotografování při nízké
hladině osvětlení. Předvádí a komentuje noční
snímky měst, snímky krajiny osvětlené blesky nebo
vytváření zajímavých efektů s různými zdroji
světla.
Kniha je určena všem zájemcům o fotografování,
ať již jako učebnice základních technik nebo jako
inspirace díky mnoha doprovodným fotografiím.
Doc.
Ing. Arnošt Katolický, CSc. Doc.aka@akamonitor.cz
5. dubna 2008.
|