Většina dnešních fotoaparátu je vybavena
množstvím automatiky, slibující udělat vše za Vás.
Nestává se Vám, že jste přesto při pořízení snímku
znejistili, zda automatika zvolila kombinaci, která by
nejlépe vystihla Váš fotografický záměr? Kniha B.
Petersona Vám pomůže pochopit podstatu a případnou
oprávněnost Vašeho pocitu a poradí Vám jak na tento
pocit reagovat.
Slovo kreativní se stalo částečně módním
výrazem, který je používán – více či méně oprávněně –
k zdůraznění netradičního, podnětného, objevného
přístupu k tématu. Kreativní marketing, kreativní
management, docela i kreativní inovace a mohli bychom
pokračovat. Pokud jste v poslední době, stejně jako
já, poněkud ostražitější v akceptování reklamy na
nejrůznější „kreativní“ to či ono, mohlo by se Vám
snadno stát, že přehlédněte titul knihy, která patří
do kategorie, kde označení „kreativní“ je zcela na
místě. Tato recenze by Vás měla před takovou chybou
ochránit. Přišli byste totiž o hodně!
Krátce po vydání knihy „Naučte se vidět kreativně“,
( jejíž recenzi jsem již přinesl), přichází na trh
další titul od téhož vydavatele a od stejného autora.
Kniha Bryana Petersona „Naučte se exponovat kreativně“
vydaná v ZonerPressu volně na uvedený titul navazuje.
Když jsem novou knihu otevíral, říkal jsem si „copak
může říci nového“, když první kniha je velmi bohatá i
na informace o nastaveních fotoaparátu, pomocí kterých
dosáhl autor nádherné – skutečně kreativní – snímky?
Autor mne však vyvedl z obav hned v úvodu knihy.
Pro koho může být kniha přínosem?
Profesionální fotografové si poměří své výtvory
s mimořádně zajímavými snímky B. Petersona, pokývají
moudře hlavou nad některými zdůvodněními volby
expozice u konkrétních snímků a v tichosti si do své
paměti uloží poznatky svého „konkurenta“. Pokročilí
fotografové si bezesporu vyzkoušejí vše co se dá a
pokusí se přiblížit svému velkému vzoru. Začátečníci
budou zírat nad tím, co všechno „mají dávno v ruce“,
podívají se pozorněji na to co nabízí jejich
fotoaparát, možná se podiví nad tím,kolik toho
přehlédli a co se svým přístrojem mohu dokázat.
Všichni chytří čtenáři se určitě zamyslí nad celou
řadou poznatků a myšlenkových postupů, které vyjadřují
podstatu kreativní expozice. Když jsem si po sobě
přečetl tento odstavec, uvědomil jsem si, že jsem se
vlastně nechtěně zařadil mezi začátečníky. Ano,
přiznám se bez mučení, že jsem si při čtení knihy
Petersona uvědomil, jaké jsem měl štěstí, že jsem si
vybral digitální fotoaparát s bohatou automatikou,
který však vyhovuje rčení, že „nejlepší automatika
je ta, která se dá podle potřeby snadno vypnout“.
Prostudování knihy B. Petersona bylo pro mne velkým
poučením. Právě proto jsem se odhodlal k této své
recenzi.
Struktura knihy je přehledná a
umožňuje snadnou orientaci. Názvy 6-ti kapitol:
- Definujeme expozici
- Clona
- Doba expozice
- Světlo
- Speciální techniky a filtry
- Film versus Digital.
Nenechte se mýlit! Vypadá to jako klasická osnova, ale
kniha B. „Petersona je na hony vzdálena od tradičních
přístupů.
Více Vám o obsahu knihy a o autorem zvoleném
pojetí naznačí výčet několika vybraných dílčí témat,
která mne v knize nejvíce zaujala:
- trojúhelník expozice a expozimetr, jako „srdce“
trojúhelníku
- 6 technicky správných expozic proti jedné kreativní
- 7 možností kreativní expozice
- clona ve výpravné fotografii
- clona v monotématické fotografii
- kritická clona
- naznačení pohybu zoomováním
- význam světla versus význam expozice
- nejlepší světlo
- osmnáctiprocentní odraz
- nebeští bratři
- záměrná přeexpozice
- mnohonásobná expozice
- panning, pushing a pushing ve fotografické tvorbě
- Výhody a nevýhody digitální fotografie z pohledu
možností kreativní expozice
Významné místo ve výkladu kreativní expozice
přísluší
7-mi možnostem a 7-mi nástrojům kreativní expozice.
Je jim věnována podstatná část knihy. Patří k nim:
- výpravné snímky
- monotématické, neboli izolované obrázky
- neutrální expozice
- makrofotografie
- snímky zmrazující akci
- záběry sledující objekt v pohybu
- snímky naznačující pohyb
Hlavním posláním knihy je ukázat, že
z celé řady kombinací clony, času a citlivosti
( z nichž všechny odpovídají kvantitativnímu kriteriu
správné expozice ) je třeba volit tu pravou – jedinou
- kombinaci kreativní, zajišťující kouzlo a
neobyčejnost snímku. Kreativita spočívá v tom, vybrat
tu správnou kombinaci v dané situace a pro daný cíl
záběru. A zde jsme u jádra problému: jak vybrat tu
správnou – kreativní expozici? Tím, že se naučíte
vidět množství všech existujících kreativních expozic,
uděláte obrovský skok vpřed směrem k fotografické
zralosti. Ale i kdyby Vám byla všechna tajemství
expozice dobře známa, kniha Vás určitě potěší díky
krásným a inspirativním fotografiím. V další části
recenze přiblížím poznatky autora, které by vám měly
usnadnit pochopení právě použitého pojmu „kreativní
kombinace“ clony, času a citlivosti. Následující
text je převážně volnou prezentací části myšlenek
B. Petersona. Věřím, že Vám pomůže v rozhodování
zda se knize věnovat či ne.
Některé vybrané myšlenky B.
Petersona:
a) Zvykněte si na manuální režim, poněvadž při
hledání kreativní expozice právě v něm strávíte
většinu času. Když se naučíte fotografovat při
použití manuálního nastavení, lépe porozumíte výsledku
svého snažení – pořízeným snímkům.
b) Volba expozice je vždy ve Vašich rukou. Aparát
nezná cíl Vašeho záběru. Co chcete vystihnout? Co
chcete svým snímkem říci? Právě volba expozice může
být hlavním nástrojem k vyjádření fotografického
záměru.
c) Za normálních okolností pouze jediná kombinace
clony a času je ten správný tip.
Ale která kombinace to je? V tom to kouzlo právě je! 3
expozice mohou být přesně stejné, pokud jde o
kvantitativní hodnotu expozice, ale kvalitativně
rozdílné ve smyslu kreativní expozice
d) Kreativní využití hloubky ostrosti, představující
druhou, často opomíjenou vlastností clony, je
významným nástrojem kreativní fotografie.
e) Zpytujme svědomí: kdy jsme si ( v době vlády
automatiky ) naposledy uvědomili význam ostření pomocí
nastavení vzdálenosti?
f) Volba ISO má přímý dopad na kombinaci clony a
doby expozice
Kniha obsahuje řadu vhodně volených
cvičení:
- Pochopení vlivu citlivosti ISO na expozici
- Jak vidět kreativně správnou expozici
- Zvládnutí tlačítka pro náhled hloubky ostrosti
- Pohyb s nehybným aparátem
- Zkoumání světla
Ukázka kousku textu z knihy B.
Petersona, ilustrující jeho slovník i typický velmi
detailní přístup k charakteristice cesty k jednomu
z nádherných snímků umístěných v knize:
“Požadované hloubky ostrosti jsem dosáhl nikoliv
znovuzaostřením objektivu, ale kombinováním výpravného
širokoúhlého objektivu s výpravnou clonou a se
zaostřením nastaveným pomocí stupnice vzdálenosti.“
Závěr:
Když jsem před mnoha léty na svém prvním
fotoaparátu nasazoval dálkoměr a pozoroval externí
expozimetr, netušil jsem, že přijde čas, kdy si budu
muset při použití svého automatu připomínat, co a jak
pro mne fotoaparát vlastně dělá, abych – ve snaze o
získání kreativní fotografie cestou kreativní expozice
- některé z jeho četných služeb vědomě ovlivnil.
Přístup k fotografování s respektováním principů
kreativní expozice může pro mnohé z nás znamenat
dosti významnou změnu v práci. Stojí za to se s těmito
principy seznámit. Pro řadu čtenářů může být přínosem
již to, že si uvědomí rozdíl mezi kvantitativním a
kvalitativním přístupem k expozici. Jádro knihy
je v bohatých poznatcích týkajících se kvality
expozice z hlediska situace a záměru fotografa.
Existuje mnoho knih, které nám naše poznatky rozšiřují
– jen málo z nich může principiálně ovlivnit naše
přístupy k práci. Kniha B. Petersona k takovým
patří. Autor si v knize staví za cíl přispět k naší
schopnosti říci s jistotou, že opravdu víme, jaký náš
snímek bude. Nejsme-li si jisti tím, že to dokážeme,
přečtěme si knihu B.Petersona „Naučte se exponovat
kreativně“ z vydavatelství ZonerPress.
Doc. Ing. Arnošt Katolický,
CSc.
Doc.aka@akamonitor.cz
16. dubna 2005.
|