Mobilní zařízení jsou všude kolem nás. Je
paradoxem, že o tvorbě software pro tato zařízení ví
většina lidí daleko méně než o tvorbě software pro PC.
To bylo asi také důvodem toho, že ihned poté, co jsem
si pořídl první PDA, zatoužil jsem po tom sestavit si
pro ně vlastní program. Nebylo to vůbec snadné, ale
bylo to vzrušující. Od té doby patří můj obdiv všem
úspěšným tvůrcům programů pro mobilní zařízení. I
proto jsem prostudoval knihu L.Lacka a rozhodl se
seznámit s jejím obsahem zájemce o programování
mobilních aplikací přímo v sekci recenzí svého AKA
MONITORU. Jde o téma velmi obsáhlé a náročné. Abych
minimalizoval nebezpečí zkreslení obsahu, používám
k výkladu volné citace textu knihy a anotace
vydavatele.
S vývojem komunikačních a hardwarových možností
mobilních zařízení, kdy jsou procesory taktované na
stovkách Mhz a paměťová kapacita počítaná v desítkách
MB, se podstatně rozšiřuje oblast jejich využití.
Schopnosti mobilních zařízení dnes převyšují možnosti
klasických osobních počítačů z doby před několika málo
lety. Softwarové vybavení mobilních zařízení nechává
vývojářům otevřený prostor pro vytváření dalších
rozmanitých funkcí.
Software, který s mobilními zařízeními dodávají
výrobci, jako například programy pro správu kontaktů,
poštovní klient, poznámkový blok, atd. nemusí být
dostatečný. Potřebujeme-li software, který by byl
přesně přizpůsobený našim konkrétním požadavkům,
nezbývá nic jiného, než vytvořit vlastní aplikaci.
Jednoduché programy pro mobilní zařízení jsou
v ojedinělých vyvíjeny přímo na konkrétním typu
kapesního počítače, pro který je program určený, např.
v některém z dialektů jazyka BASIC. V drtivé většině
jsou však programy pro mobilní zařízení vyvíjeny na
jiné platformě, např. na klasickém PC.
Vývoj aplikací je jen malou, i když významnou
částí životního cyklu aplikace. Aplikaci je
potřebné dobře otestovat a pomocí nějakého
marketingového kanálu distribuovat koncovým
uživatelům.
Se základními etapami životního cyklu
koresponduje program Microsoft MobileSMarket, který
pokrývá vývoj aplikace, její sestavení,
certifikaci a marketing. Ze životního cyklu pak
zbývá zajistit už „jenom“ distribuci.
Publikace pokrývá nesmírně rozsáhlé téma, které
není svojí obsáhlostí daleko za tématem „vývoj
aplikací pro klasická PC“. Důvodem je především
skutečnost, že u mobilních zařízení je především
problém s kompatibilitou. K dispozici je totiž
nepřeberné množství typů, počínajíc mobilními
telefony a mininotebooky s plnohodnotným operačním
systémem Windows XP konče.
Aplikace pro mobilní zařízení je možné
rozdělit do dvou skupin. Jednak jde o aplikace
běžící přímo na procesoru mobilního zařízení (typ
tlustého klienta) a jednak o aplikace běžící na
serveru, ke kterým mobilní zařízení přistupuje skrze
prohlížeč webových stránek (typ tenkého klienta).
V obou případech se publikace věnuje také
problematice databázových aplikací. V roli
tlustého klienta pokrývá publikace všechny mobilní
přístroje, tedy handheldy, přístroje Pocket PC a
Smartphone s operačními systémy od Microsoft (s
výjimkou systému Windows CE.NET). V roli tenkého
klienta může vystupovat jakékoliv mobilní zařízení
(samozřejmě včetně klasického PC), které disponuje
prohlížečem webových, případně WAP stránek.
Kvalitativně novým řešením je použití webové
služby. Jak vyplývá z názvu, webové služby
s výjimkou vývoje nikdy neprovozujeme na lokálním
počítači. Vždy fungují v prostředí globální sítě
Internet nebo v prostředí lokálního intranetu.
Ve formě webove apliKace můžeme vyvíjet projekt
aplikace pro mobilní zařízení např. pomocí
technologie stránek ASP.NET za použití Microsoft
Mobile Internet Toolkit, nebo jako klasickou
aplikaci prostřednictvím Visual Studio.NET 2003,
případně pomocí starší verze Visual Studio.NET
obohacené o Smart Device Extensions. Efektivní vývoj
aplikací umožňuje technologická platforma .NET Compact
Framework.
Vývojářské nástroje a utility balíku
Microsoft eMbedded Visual Tools 3.0 (eMVT) vytvářejí
kompletní vývojové prostředí pro vývoj aplikací a
softwarových komponent pro platformy, které jsou
označené jako Windows Powered, např. pro přístroje
s operačním systémem Windows CE 2.0, Pocket PC,
případně Pocket PC 2003. Velkou výhodou tohoto
vývojového prostředí je jeho autonomie, díky níž má
vývojář po instalaci vše, co potřebuje k práci na
vývoj mobilní aplikace.
Podle anotace vydavatele kniha čtenáře
seznámí s následujícími dílčími tématy:
- Typy, operační systémy a komunikační
technologie (Bluetooth, wireless LAN, GSM, GPRS…) pro
mobilní zařízení
- Nástroje pro vývoj aplikací pro mobilní zařízení
- Rozdíl mezi tenkým a tlustým klientem; nativní a
řízený kód
- Vývoj jednoduché aplikace pomocí Microsoft eMbedded
Visual Tools (a eMbedded Visual C++)
- Úložiště dat na databázovém serveru MSDE a přístup k
němu pomocí ADO.NET; zabezpečení a kontrola přístupu
- Aplikační logiku a ovládací prvky webové aplikace
pro mobilní zařízení v ASP.NET
- Vytvoření databázové aplikace pro mobilní zařízení
- Efektivní vývoj aplikací na platformě .NET Compact
Framework ve vývojovém prostředí Visual Studia .NET
- Aplikace využívající databázi na mobilním zařízení
(tlustý klient), replikaci souborů XML pomocí
ActiveSync
- Vytvoření webové služby v prostředí .NET (textový
editor, WebMatrix a Visual Studio.NET)
- Specifika vývoje aplikací pro platformu Smartphone
Odpovědi na výše uvedené otázky jsou
uspořádány do následující osnovy publikace:
- Úvod
- Možnosti vývoje aplikací
- Nástroje eMbedded Visual Tools 3.0
- Databáze a ADO.NET
- Webové aplikace pro mobilní zařízení
- Ovládací a ověřovací prvky formulářů v Mobile Web
Application
- Databázové aplikace
- .NET Compact Framework
- Databázové aplikace v .NET Compact Framework
- Webové služby na platformě .NET
- Vývoj aplikací pro platformu Smartphone 2002 a
Smartphone 2003
Profesionály v oblasti tvorby mobilních
aplikací odkazuji na podrobný několikastránkový
obsah publikace vystavený na webu nakladatele. Pro ty,
kdo se rozhodují zda se do studia poznatků a
zkušeností souvisejících s jejich tvorbou pustí či
ne, jsem vybral z obsahu dílčí témata, která mohou
posloužit k základní orientaci:
- Přehled platforem a typů mobilních zařízení
- Komunikační možnosti mobilních
zařízení
- Nástroje pro vývoj aplikací pro mobilní zařízení
- Oblast použití jednotlivých vývojových nástrojů
- Hlavní součásti eMbedded Visual Tools 3.0
- Přístup k údajům v databázím pomocí ADO.NET
- Webové aplikace pro mobilní
zařízení
- Princip činnosti webové
aplikace
- Aplikace typu mobilní tenký klient využívající
webovou službu
- Vytvoření formuláře pro komunikaci s webovou službou
- Webová služba pro evidenci uživatelů síťových
aplikací
- Webová služba využívající databázi
- Využití webové služby XML
- Provozování webové služby
- Příklad webové aplikace pro mobilní zařízení ve
vývojovém prostředí Visual
- Režimy mobilní databázové
aplikace
- Softwarové požadavky pro
tvorbu mobilní databázové aplikace
- Jednoduchá databázová aplikace pro mobilní zařízení
- Vytvoření připojení k databázi
- Databázová aplikace využívající replikaci
- Příklad aplikace pro ověření základních objektů pro
přístup k lokální databázi
- Volně šiřitelný databázový server MSDE
- Vytváření stránek ASP.NET
- Programovací jazyky ASP.NET
- Microsoft Mobile Internet Toolkit
- Vývojové prostředí Visual Studio .NET 2003
- Prvky pro návrh aplikačních formulářů
- Příklad síťové aplikace
- Všeobecná specifikace platformy Smartphone 2002
- Příklad aplikace pro platformu Smartphone 2003 – hra
Had
- Další možnosti pro vývoj aplikací
- Příklady využití vybraných funkcí
Velkou pomocí čtenáři je doprovodné CD,
které obsahuje:
- soubory k příkladům a aplikacím z knihy
- souhrnný přehled kódu k aplikacím Mobilní číšník,
Scribble a Úvěrový kalkulátor
- Microsoft ActiveSync 3.7.1, eMbedded Visual Tools
3.0, Microsoft SQL Server CE 2.0, SDK for Windows
Mobile 2003-based Pocket PCs a Emulator Images for
Windows Mobile 2003
Publikace přibližuje čtenáři jak základní
principy, tak i ryze praktické postupy. Znalost
programovacích jazyků C++ a technologie ASP.NET
považuje autor za výhodu. Vzhledem k pojetí výkladu
problematiky není nutná znalost prostředí Microsoft
Visual Studia.
Předmětem této publikace je vývoj aplikací pro
mobilní zařízení. Podle anotace vydavatele je
publikace určena širokému spektru zájemců
především z řad migrujících vývojářů, u nichž se
předpokládají zkušenosti z programování na jiných
platformách. Protože však je každé téma a platforma
v publikace probírána detailně od začátku,
zpravidla od nejjednodušší aplikace od aplikace typu
„Ahoj, světe!“ , mohou se do programování mobilních
zařízení s pomocí publikace l. Lacko pustit i
zdatnější uživatelé, kteří jsou v tomto ohledu
začátečníky.
Kniha není odpočinkovým čtením ke kávě. Je to
pojednání na velmi aktuální téma, velmi náročné ale
pro čtenáře, kteří projevují zájem o programování
mobilních aplikací, velmi užitečné především proto,
že kromě principů obsahuje i četné praktické
zkušenosti včetně konkrétních postup a příkladů.
Doc. Ing. Arnošt Katolický,
CSc.
Doc.aka@akamonitor.cz
8. května 2005.
|