R�d bych v�s sezn�mil s revolu�n� novinkou na poli digit�ln� fotografie – s HDR ( High Dynamic Range ). Vyu��v�m k tomu odkaz na svoji p�vodn� recenzi v�novanou knize:
Fotografie a vysok� dynamick� rozsah - Z�klady HDR
"Mastering HDR Photography“
MICHAEL FREEMAN
Na z�v�r tohoto textu, kter� je v��atkem z pln� verze, najdete odkaz na pln� zn�n� recenze.
Svoji recenzi - a tedy i tento v��atek - nemohu za��t jinak, ne� cit�tem, kter� nejl�pe vystihuje t�matiku knihy:
„Bu�te v�t�ni u n��eho docela nov�ho na poli fotografie. U mo�nosti vytv��et sn�mky sc�n p�esn� tak, jak si mysl�me, �e je vid�me, nebo je�t� p�esn�ji, jak bychom je r�di vid�li.“
Abstrakt:
Po v�ce ne� jedno stolet� bylo jasnou skute�nost�, �e fotografie nen� schopna zaznamenat a nebo uk�zat pln� rozsah jas� skute�n�ho sv�ta. HDR za��n� u expozice a postupuje k tvorb� HDR souboru z �ady zaznamenan�ch sn�mk� se odstup�ovanou expozic�. A� doposud byla v�t�ina princip� digit�ln� fotografie zalo�ena na tom, co v�bava zvl�dne, sp�e ne� na tom, co vy�aduj� t�ny a barvy na sc�n�. HDR to m�n�. Nasn�m�n�m �ady expozic vytvo��me �pln� a souhrnn� optick� z�znam sc�ny p�ed fotoapar�tem, kdy n�kter� ��sti nebudou odpov�dat schopnostem obrazov�ho senzoru a fotoapar�tu. Kdy� tyto informace ulo��me v digit�ln� form�, budeme schopni je pozd�ji op�tovn� vyu��t pro lep�� nebo zaj�mav�j�� v�sledky. Rozhoduj�c�m probl�mem HDR je to, jak pou�it v�echny informace o jasu v dynamick�m rozsahu skute�n� sc�ny a zkomprimovat pro zobrazen� na monitoru nebo ti�t�n� fotografii.
Pro ty �ten��e, kte�� se s HDR dosud nesetkali, si dovol�m p�edsunout trochu osobn� vsuvku. P�izn�m se, �e p�ed �ervencem t.r. jsem o HDR nem�l ani tu�en�. K 80-t�m narozenin�m jsem dostal digit�ln� zrcadlovku a p�i zkoum�n� jejich mo�nost� upoutala moji pozornost mo�nost opakovan� expozice se stup�ovitou zm�nou expozice ( +0,7 EV ). Ve stejnou dobu jsem psal recenzi na knihu M. Freemana, v�novanou fotografov�n� v podm�nk�ch n�zk�ho osv�tlen�, kter� obsahuje stru�nou zm�nku o HDR. Moje zv�davost mne p�ivedla na webu k informaci o mo�nosti vyu�it� HDR v editoru Zoner Photo Studia 11. A pak u� vedla cesta k instalaci prvn� trial verze specializovan�ho SW pro HDR. Pro�el jsem si n�kolik diskusn�ch skupin ( f�ra ) a kdy� jsem zjistil, kolik r�zn�ch n�zor� na HDR techniku se vyskytuje, a proto�e nem�m r�d �ernob�l� vid�n� p�i hodnocen� modern�ch metod a technik, rozhodl jsem se p�ij�t v�ci na kloub. Text t�to recenze v�s p�esv�d�� o v�sledku m�ho sna�en�. V�b�r cit�tu do �vodu recenze je jist� v�mluvn�m vyj�d�en�m m�ho vztahu k HDR. Pokud v�s p�ekvap�, �e – proti sv�mu zvyku – se v�nuji „soft“ problematice HDR v�ce ne� ot�zk�m spojen�m s vlastn� technikou – p�e�t�te si, pros�m, z�v�re�n� odstavec recenze. Vyu�it�m voln�ch citac� z textu knihy se sna��m v�rohodn� p�ibl�it p��stup autora k HDR.
Lidsk� zrak je nesm�rn� slo�it� a dosud pln� nepopsan�. Zahrnuje sou�asn� fyziologii i psychologii vn�m�n�. V�sledkem je, �e v tomto oboru existuje p�ekvapiv� mal� shoda nad mnoha kl��ov�mi mechanismy. Fotografov� maj� sv� vlastn� zp�soby naz�r�n� na lidsk� vid�n� obecn�, na ��inky sv� p�edstavivosti a hodnocen� reakc� div�k� p�i prvn�m spat�en� sn�mku.
U HRD jde o mo�nost vytv��et sn�mky sc�n p�esn� tak, jak si mysl�me, �e je vid�me, nebo je�t� p�esn�ji, jak bychom je r�di vid�li. Formluace nen� n�hodn�! Jde o problematiku, v n� se setk�vaj� fotografie, n�ro�n� v�po�ty a znalosti lidsk�ho vn�m�n� sv�tla. N�ro�n� znalosti, nov� a ve v�voji.
HDR za��n� u expozice a postupuje k tvorb� HDR souboru z �ady zaznamenan�ch sn�mk� se odstup�ovanou expozic�. A� doposud byla v�t�ina princip� digit�ln� fotografie zalo�ena na tom, co v�bava zvl�dne, sp�e ne� na tom, co vy�aduj� t�ny a barvy na sc�n�. HDR to m�n�.
Nasn�m�n�m �ady expozic vytvo��me �pln� a souhrnn� optick� z�znam sc�ny p�ed fotoapar�tem, kdy n�kter� ��sti nebudou odpov�dat schopnostem obrazov�ho senzoru a fotoapar�tu. Kdy� tyto informace ulo��me v digit�ln� form�, budeme schopni je pozd�ji op�tovn� vyu��t pro lep�� nebo zaj�mav�j�� v�sledky.
Obsah knihy:
�vod
HDR sc�ny a lidsk� vn�m�n�
HDR sn�m�n� a generov�n�
HDR mapov�n� tonality
HDR workflow
Slovn��ek pojm�
Podle M. Freemana HDR umo��uje :
- obnovu vysok�ch jas� a hlubok�ch st�n� v ka�d� situaci,
- mo�nost �sp�n� fotografovat v ostr�m a tvrd�m sv�tle,
- z�skat pozoruhodnou, d��ve nedosa�itelnou tonalitu a barevnost,
- fotografovat za jak�chkoliv sv�teln�ch podm�nek.
HRD m� tak� sv� omezen� a n�co n�s stoj� nav�c. Fotografovan� sc�na mus� b�t statick�, stejn� tak i n� fotoapar�t, a HDR vy�aduje v�znamn� mno�stv� pr�ce u po��ta�e nav�c.
Po v�ce ne� jedno stolet� bylo jasnou skute�nost�, �e fotografie nen� schopna zaznamenat a nebo uk�zat pln� rozsah jas� skute�n�ho sv�ta. Je dobr� m�t na pam�ti, �e fotografov�n� s vysok�m dynamick�m rozsahem je u� mo�n� po n�kolik desetilet� �ernob�l�m negativn�m filmem. Sn�m�n� HDR stoj� zejm�na za �vahu zejm�na u sn�mk�, kter� by d��ve byly zam�tnuty jako „p��li� kontrastn�“.
Zobrazen� sc�ny zp�sobem odpov�daj�c�m lidsk�mu vn�m�n� je v�sostnou z�le�itost� HDR technik, ale a�koliv to zn� p�ijateln�, sch�z� jim na pozad� d�le�it� vizu�ln� zku�enost
P�i pohledu na fotografii, nehled�me jen na obraz zachycen�ho okam�iku, pohl��me na �hledn� zar�movan� obraz jako na objekt. M�me jist� o�ek�v�n�. Na prvn�m m�st� je proto �hel pohledu.
Nejd�le�it�j�� v HDR, stejn� jako nejobt�n�j��, je procedura mapov�n� t�n�. Pokud jste vytvo�ili HDR obr�zek z dostate�n� �irok�ho rozsahu expozice, spr�vn� rozlo�en�, tak byste m�li m�t kompletn� z�znam v�ech �rovn� jasu z origin�ln� sc�ny. Jak pojmout v�echny tyto informace a za�lenit je do fotografie, je �lohou t�nov�ho mapov�n�.
Z�kladn� ot�zkou, kter� ��dn�ho fotografa nep�ekvap�, je komplikovanost mnoha, mo�n� v�t�iny fotografi�. V�da zobrazov�n� je st�le daleko od schopnosti �pln� analyzovat fotografii a nen� o nic bl� schopnosti p�edpov�d�t d�le�itost objekt� na sc�n� pro pozorovatele. A to je p�esn� to, co t�nov� mapov�n� pot�ebuje.
D�le�it�j�� ne� r�zn� tipy a triky je pro osvojen� si t�to techniky znalost c�le, kter�ho chcete dos�hnout. Softwarov� n�stroje v�m umo�n� vt�snat ohromn� mno�stv� dat do omezen� kapacity obrazovky, ale neexistuje takov� v�sledek, kter� by uspokojil ka�d�ho. Jedin� zp�sob je dob�e porozum�t tomu, jak oper�tory mapov�n� tonality (TMO, tonemapping oper�tor) funguj� a zn�t i jejich nedostatky. Z�kladn� probl�m pro v�echny TMO je jak vymezit ka�dou oblast ve kter� budeme prov�d�t zm�ny. Tento zd�nliv� jednoduch� �in zahrnuje mnoho �rovn� vn�m�n�, odhadu a n�zoru.
V dob� psan� knihy M. Freemana bylo pouze n�kolik opravdu v�konn�ch HDR aplikac�, p�esto�e existuje v�ce ne� dvacet oper�tor� mapov�n� tonality. D�vod toho je p�esnost, po�et nab�zen�ch n�stroj�, platforma a podpora takov�ch detail� jako je Raw form�t a absence EXIF dat.
V klasick� fotografii bylo mo�n� zachytit jen v�znamn� detail, nebo v�bec nefotografovat, vy�kat na jin� osv�tlen� a nebo zm�nit �hel pohledu. Jde o komplexn� vazbu mezi lidsk�m zrakem a mozkem. Mus�me ji poznat, abychom dok�zali rozhodovat o expozici a zpracov�n� HDR sn�mk�
Autor doporu�uje, abychom brali mapov�n� t�n� jako um�n� vytv��en� fotografi� - um�n�, kter� m�lo sv�j posledn� vrchol b�hem rozkv�tu �ernob�l�ho fotografov�n�.
Rozhoduj�c�m probl�mem HDR je to, jak pou�it v�echny informace o jasu v dynamick�m rozsahu skute�n� sc�ny a zkomprimovat pro zobrazen� na monitoru nebo ti�t�n� fotografii. Kdyby existoval vhodn� a levn� zp�sob, jak zobrazit cel� rozsah jasu, nic z toho by nebylo nezbytn�, (ale jedin� takove zobrazovac� za ��zen� e v sou�asn� dob� velk� a n�kladn� Brightside monitor.) A jak je zn�mo, fotografie pap�rov� bude pravd�podobn� v�dy jej� nej��dan�j�� formou. Tato ��st procesu sm��uje ke kompresi HDR obr�zku na LDR obr�zek (o n�zk�m dynamick�m rozsahu).
V�t�ina obt�� zaznamenan�ch fotografy zkou�ej�c�mi tyto techniky p�i �e�en� probl�m� s kontrastem ve snaze z�skat fotografii, kter� bude vypadat „dob�e“ plyne z ne�pln�ho pochopen� mo�nost� a schopnost� mapov�n� tonality. A co v�ce, programov� n�stroje zat�m nejsou tak dokonal�, aby poskytovaly p�edv�dateln� a bezvadn� v�sledky.
Pln� zn�n� recenze knihy M. Freemana „Fotografie a vysok� dynamick� rozsah – z�klady HDR“ najdete na adrese www.akamonitor.cz/mfreeman2.htm.
doc. Arno�t Katolick�
6. z��� 2009.