Informovat o knize plné nádherných fotografií pouze
pomocí textu, je nesnadný úkol. Naštěstí nabízí Zoner
Press ke stažení ukázky několika stránek
s fotografiemi, což zájemci o knihu usnadní
rozhodování. Kniha Bryana Petersona, o které je v této
recenzi řeč, navazuje na jeho předchozí díla,
která se stala světovými bestsellery: jde o tituly
„Naučte se vidět kreativně“ a „Naučte se exponovat
kreativně“. To, že se Peterson rozhodl věnovat své
další dílo digitální fotografii, všechny fotografy i
další zájemce o knihy z této oblasti velice
překvapilo. Jméno autora již delší dobu samo o sobě
představuje pro každou jeho knihu velký marketingový
přínos. To, že jde o autora, který se sám přiznává
k tomu, že donedávna patřil mezi „puristy“ – tak
označuje odpůrce digitální fotografie – přitáhne
bezpochyby ještě více zájemců.
Když se zamyslíme nad tím, jak velký důraz
Peterson dlouhodobě klade na kreativitu, jak
vytrvale zdůrazňuje, že kvalitní fotografie jsou
založeny na znalostech, dovednostech a talentu
fotografa, snadno pochopíme, že překonat barieru
existující mezi dvěma technologiemi, pro něho nemuselo
být tak těžké. Technika pro Petersona prostě není to
hlavní. Pokud se při prohlížení a četbě knihy
dostanete až k poslední straně, kde popisuje své
fantastické špičkové fotografické a počítačové
vybavení pochopíte, že to s tou barierou má o dost
snadnější, než běžný smrtelník. Nahlédnutí do autorovy
fotokomory nás však nemusí frustrovat.
Většina rad, které nám autor přináší nemají
vazbu na špičkové vybavení, ale na to, kdy a jak
využít nové možnosti digitální fotografie. Kniha
obsahuje množství obecně platných rad a doporučení,
které bychom měli dodržovat bez ohledu na to, čím
fotografujeme. Nicméně, možná, že některé čtenáře
přece jenom přiměje k zamyšlení nad technickým
vybavením, které používají. To, že se nám autor –
známý především jako vynikající klasický fotograf –
snaží předat i své zkušenosti s úpravou fotografií,
může být pro některé profesionály trochu zábavné, ale
výsledky jeho práce s digitální fotografií hovoří
jasnou řečí.
Na téma digitální versus klasická fotografie,
Peterson hraje s čtenářem takovou zajímavou hru.
V jednom odstavci píše: „A ačkoliv jsme stále na
počátku, digitální fotografie již stačila ovlivnit jak
soudce, tak fanoušky kolem ringu. Digitální fotografie
je skutečně úžasným protivníkem „puristů“ a já
osobné věřím, že přijde den, kdy digitální fotografie
zasadí závěrečný knock-out.“ V následujícím
odstavci schladí hlavu mnohým „antipuristům“, když
píše: „Přes rychlý vývoj digitální technologie však
stále zůstávají v platnosti dvě konstanty ve světě
fotografie, a pochybuji, že tyto dvě konstanty se
někdy změní, přinejmenším během mého života: téměř
od roku jedna bylo devadesát devět procent všech
úspěšných fotografických snímku založeno na znalosti,
dovedností a talentu fotografa (1), v nastavení
kreativně správné expozice a (2) ve vytvořeni vyvážené
a působivé kompozice. A tyto požadavky platí bez
ohledu na to, zda používáte film nebo Digital.“
Za zásadní lze považovat autorovo univerzálně
platné konstatování: “Photoshop může mnoho věcí
napravit, ale bez vašeho kreativního vkladu toho
aparát, ani Photoshop moc neudělají. Většina škod
je způsobena jen nedostatkem pozornosti věnované tomu,
co se děje v hledáčku aparátu.“ Nápravu problému
v aparátu považuje autor za mnohem rychlejší, než
v digitální fotokomoře a proto je jeho kniha plná
příkladů toho, co a jak lze získat přímo z aparátu,
tak, abychom ve Photoshopu mohli už jen povznést
hotové obrázky na vyšší úroveň.
Podstatné je, že i tato kniha Petersona, je
opět plná nádherných obrázků, které provázejí jeho
originální výklad věnovaný digitální fotografii.
Podle názvů kapitol se kniha nijak zvlášť neliší od
desítek knih věnovaných této tématice. Trochu více
napoví detailní obsah, který je k dispozici na webu
Zoner Pressu ke stažení. Z něho jsem vybral několik
dílčích témat, ve kterých autorův přístup k digitální
fotografii krystalizuje.
Struktura knihy – názvy kapitol:
- Všechno to digitální "haraburdí"
- Clona
- Rychlost závěrky
- Světlo
- Kompozice
- Digitální temná komora
Výběr z obsahu knihy:
- Všechno to digitální „haraburdí“
- Pravý význam clony
- F22, příběh a širokoúhlý objektiv
- Izolující clona
- Neutrální clona
- Panning
- Malování pomocí dlouhé expozice
- Zoomování
- Portrét v protisvětle
- Zaplnění rámečku
- Bílé pozadí: procvičení kompozice
- Odrazy a odlesky
- Fotografie a photoshop: jako řízení auta
- Uložení a čištění digitálního obrázku
- Digitální sendvič
- Vícevrstvé montáže
- Photoshop v roli přechodového neutrálního filtru
- Vícenásobné expozice ve photoshopu
Velmi zajímavá a moderní je autorova myšlenka,
která má přímo systémový charakter. Týká se zpětné
vazby. Autor píše: „Digitální aparát se tak stal nejen
prostředkem pro získání působivých snímků, ale
prostřednictvím okamžité zpětné vazby na monitoru
se rovněž stane v mnoha ohledech vaším učitelem!“.
V některých místech je kniha i humorná. O tom,
jak autor problematiku přímo prožívá, svědčí
následující úryvek z textu knihy:“ Raději bych si však
nechal strkat párátka pod nehty, než snášet bolest a
nejistotu, kterou pociťuji při použití vestavěného
blesku.“
Některá autorova upozornění a postřehy,
týkající se digitální fotografie, možná ani jinde
v literatuře explicitně vyjádřené nenajdete. Patří
k nim například toto konstatování: „Digitální
technologie skýtá fotografovi možnosti, o kterých
fotografové používající film mohou jen snít;
největší z nich je jednoduchost, s níž lze přejít
z jedné hodnoty ISO na jinou.“
Srozumitelnost výkladu lze demonstrovat na
tomto příkladu: „A poslední poznámka týkající se
pixelů: kdybychom měli, já a vy, stejně velkou síť, já
s velkým množstvím malých ok a vy s malým počtem, ale
velkých ok, a oba bychom vrhli sítě do oceánu, kdo by
chytil víc ryb, jak malých tak velkých? Samozřejmě já.
Ve fotografické terminologii „rybami“, které
všichni toužíme ulovit, jsou barvy, kontrast a ostrost,
a je logické, že čím větší je počet pixelů, tím větší
je „úlovek“.
V knize Petersona určitě najde každý čtenář
něco, co ho obzvláště upoutá. Pro mne byl největším
přínosem výklad – s ukázkami - týkající se různých
způsobů vyjádření pohybu v digitální fotografii. Panning,
který býval noční můrou pro vysoké náklady na filmy a
jejich vyvolávání, malování pomocí dlouhé
expozice, zoomování. Vlastní malování pomocí
rychlostí závěrky je podle autora jednoduché,
náročnost tohoto postupu spočívá především v nalezení
vhodných objektů, měly by to být objekty s výraznou
barevností, kontrastem a někdy vzorem.
Nebyl by to Peterson, prosazující kreativitu na
každém fotografově kroku, aby se nezastavil aspoň na
chvíli u automatického expozičního režimu
fotoaparátů. A spojil to s téměř zdrcující kritikou
užívání histogramu. Opět cituji: „Histogram není
ničím jiným než záznamem kvantitativní hodnoty
expozice odpovídající poměru zastoupení světlých a
tmavých míst a nemá nic společného s kreativní
hodnotou snímku. Ušetřete si čas i námahu. Vypněte
histogram a bude-li to nutné, pořiďte si brýle,
abyste na displeji lépe viděli kreativní expozici, o
niž usilujete.“ A pokračuje: “To nejlepší, co si
můžete dopřát v oblasti expozice, je naučit se
používat u vašeho aparátu režim manuálního nastavení
expozice a pak tento režim použít pro některé
z těchto „obtížných“záběrů.“
Velmi unikátní je následující doporučení:
„Abyste překonali svou neschopnost vyplnit rámeček
fotografie, pocvičte se tak, že vezmete aparát a
stativ, vyrazíte na celý týden a nebudete
fotografovat nic jiného než písmena a číslice.“
Na závěr ještě poslední citát z textu knihy:
„Možná že jednou přijde den, kdy veškeré nastavení
fotoaparátu pro kreativně správnou expozici provede
aparát úplně sám, ale neumím si představit, že
nastane někdy doba, kdy aparát bude schopen vám říci,
jaké je nejlepší stanoviště. V umění tvorby obrazu
existují dvě stálice: „umění vidět“ a „kompozice“
a ty nemůže nahradit žádná technika. Dobrou zprávou
je, že se můžeme naučit jak umění kompozice, tak
umění „viděť“. Takže tu máme, někdo by řekl
„nazpět“ Petersona jak ho známe z jeho dřívějších
knih. Skutečnost, že se ve své digitální fotokomoře
pustil i do digitálních sendvičů a vrstvené montáže,
s jejichž pomocí vytvořil řadu poutavých obrázků,
které najdeme v knize v hojném počtu, jeho genialitě
nic neubrala, ale právě naopak. Jeho přerod z
„puristy“ na sympatizanta digitální fotografie, ke
kterému se v knize přiznává, rozšířilo pouze ještě
více jeho fantastický potenciál.
Jsem přesvědčen, že český překlad nové knihy
Petersona, věnované digitální fotografii, bude přijat
stejně vstřícně jako jeho minulá díla a to nejen
amatéry, ale i profesionály.
Doc. Ing. Arnošt Katolický,
CSc.
Doc.aka@akamonitor.cz
16. srpna 2006.
|